DE STEM VAN ABN AMRO

Vier jaar lang, elke ochtend om acht uur, zaten zijn fans in de file dagelijks op hem te wachten. Maar even zo veel automobilisten zetten hem uit, zodra zijn stem op de radio opdook – het bekakte, irritant grappige mannetje uit het radiospotje van ABN AMRO. Zijn slogan ,,Wilt u daarover meer weten, en dat wilt u'', werd een begrip. De stem was die van reclamemaker Hans van Dijk, van reclamebureau Lowe Kuiper en Schouten. ,,Aanvankelijk was het de bedoeling dat een professionele stem de spotjes zou gaan inspreken. Maar Bart Kuiper met wie ik het spotje bedacht heb, vond het steeds niet leuk genoeg. ,,Toen ben ik het maar zelf gaan doen.''

Van Dijk, die tegenwoordig in dienst is van Lowe Digital, maakte er 700, elke dag een andere. ,,ABN AMRO had aanvankelijk bedenkingen. Die zeiden: `moeten we ons nou met zo'n bal associëren?' En daar hadden ze natuurlijk gelijk in, want als hij niet leuk zou zijn, was hij maar een bal gehakt. Maar gelukkig heeft hij de tijd gekregen om leuk te worden.''

Tegenwoordig zit hij op Hawaii, het mannetje van de bank. ,,We moesten iets vinden om hem kwijt te raken, want het begon een beetje een opgave te worden steeds iets nieuws te bedenken.'' Maar De Bank begon hem toch te missen. Binnenkort is hij weer terug van weggeweest. Afgelopen maandag zat Van Dijk weer in de studio om een paar afleveringen op te nemen. Binnenkort is het eerste spotje te horen. Zij het niet meer dagelijks, maar af en toe.

Van Dijk, die ook de spotjes van o.a. Mora, Hak en Yogho Yogho maakte, moet er `als ras Amsterdammer' altijd weer even voor gaan zitten om zijn geesteskind door de ruimte te laten schallen. Het stemmetje heeft hij deels gebaseerd op Cherry Duyns personage uit Herenleed en deels op sportverslaggever Peter Knegjens, zegt Van Dijk. ,,Ik heb zelfs wel eens overwogen om er spraakles voor te nemen, want ik ben bang dat je mijn Amsterdamse accent er doorheen hoort.'' Maar dat vond hij uiteindelijk toch wat overdreven. Hij heeft nu een ander recept gevonden. ,,Vlak voor ik ga inspreken, sla ik de beurspagina open en begin een paar berichten hardop voor te lezen. Dat is zijn taal een beetje. Daarna zeg ik een paar keer heel hard `De Goedemorgen' en dan komt hij wel weer. Maar ik blijf het nog altijd lastig vinden.''

(Tekst Japke-D. Bouma, foto NRC Handelsblad, Leo van Velzen)