Ballast houdt bagger

Bouwconcern Ballast Nedam is niet van plan zijn baggerdivisie op korte termijn van de hand te doen. Topman René Kottman maakte vanochtend duidelijk dat zijn bedrijf zich niet wil mengen in de bouwoorlog die Boskalis heeft ontketend door een vijandelijk overnamebod op HBG uit te brengen.

Net als Boskalis is Ballast Nedam op zoek naar schaalvergroting van de baggeractviteiten om mee te dingen naar de grote infrastructurele bouwwerken in de wereld. Met baggeraar Van Oord behoort Ballast tot de voorlopige winnaars in de strijd van wat op dit moment al `de grootste baggerorder van de eeuw' wordt genoemd, het Jurong Tuas-landwinningsproject in Singapore. Van Oord en Ballast Nedam zijn met een marktaandeel van respectievelijk 6 en 5 procent op de wereldmarkt als baggerbedrijf de nummer drie en vier van Nederland. HBG-dochter HAM heeft een wereldmarktaandeel van 11 procent en Boskalis 21 procent.

Maar hoe tevreden Kottman ook is over de baggeractiviteiten van Ballast Nedam, op den duur ontkomt het bedrijf er in zijn optiek niet aan een fusie of alliantie aan te gaan op baggergebied met een branchegenoot. ,,Alleen zult u begrijpen dat ik op dit moment uit concurrentie-overwegingen beslist niet zal vertellen met wie we praten of wie we op het oog hebben.''

Ballast Nedam realiseerde vorig jaar een omzet in het baggeren van 280 miljoen gulden, tegenover 464 miljoen in 1998. De terugloop werd voornamelijk veroorzaakt door het aflopen van een baggerproject in de Sont bij Denemarken. Begin dit jaar is een sleephopperzuiger besteld die uitermate geschikt is voor landwinningsprojecten. Ballast Nedam denkt dat de orderportefeuille, die eind 1999 3,7 miljard gulden bedroeg, dit jaar fors zal groeien.

De van adviesbureau Berenschot afkomstige Kottman heeft in enkele maanden schoon schip gemaakt bij Ballast Nedam om zo snel mogelijk een streep te kunnen zetten onder het tegenvallende jaar 1999, waarin de winst scherp daalde. De omzet daalde van 4,6 miljard tot 4,4 miljard en de nettowinst kelderde van 105 tot 20,7 miljoen. De problemen lagen vooral bij de internationale bouwactiviteiten. Zo is een voorziening getroffen voor een metroproject in Berlijn waarvoor Deutsche Bahn weigert het door Ballast uitgevoerde meerwerk te betalen. Tevens is een voorziening getroffen voor rentelasten na uitgestelde betalingen door Saoedi-Arabië.