Ik kan... motorrijden

Op je motor de files voorbijrijden. Een motortocht door de Pyreneeën. Naar een afspraak in de binnenstad en je geen zorgen maken over parkeren. Motorrijden is handig, snel en avontuurlijk en daarom hebben in Nederland bijna 400.000 mannen en vrouwen een motor.

Hoe treed je toe tot dat legioen? Punt een is: haal een rijbewijs. Vroeger was dat eenvoudiger dan nu, want bijna iedereen reed brommer en had zo al een gedegen vooropleiding. Nu begint het bij de rijschool. Vraag het tarief (dat schommelt tegenwoordig in de buurt van de ƒ70 per uur) en reken als je geen ervaring hebt op een les of 30. Het examen kost ongeveer 400 gulden.

Na het examen komt punt twee: de aanschaf van een motor. De meeste mensen zullen met een tweedehands beginnen, en dat kan helemaal geen kwaad. Goede motordealers hebben meestal een ruim aanbod. Koop er wel een waar garantie op zit, en reken op minimaal 8.000 gulden.

Wie nog geen 21 is moet beginnen op een motor die niet meer vermogen mag hebben dan 35 kilowatt. Wat nog heel wat is – je rijdt er moeiteloos 140 km per uur mee. Belangrijker is dat een relatief gering vermogen meestal ook een laag gewicht met zich meebrengt, en dat is voor beginners erg belangrijk. Begin nooit met een motor die je nauwelijks op de standaard kunt trekken, en waarvan je hoopt dat ie blijft staan als je hem van de standaard afduwt. Net zo belangrijk voor startende motorrijders is een niet te hoog zadel. De voeten plat aan de grond kunnen houden als je in het zadel zit is een heel gezond uitgangspunt. Wie aan de lage zitpositie veel waarde hecht – of wie niet erg lang is – komt al snel uit bij de zogeheten chopper: een motor met zacht, laag zadel en een hoog stuur. Ze zijn erg geschikt voor een tochtje over de boulevard, maar iets langere tochten worden bestraft met een gemene rugpijn. Kijk ook eens naar andere lage motorfietsen – in de zogeheten naked bike-klasse (dat zijn motorfietsen zonder een plastic kuip) is meestal een ruim aanbod van niet te zware en niet te hoge motoren. Wie met een motor op vakantie wil moet goed opletten op de bagagemogelijkheden. Heel handig zijn aanklikbare zijkoffers en een bagagerekje. Ook een tanktas is voor een vakantietocht onontbeerlijk.

Een helm is het volgende item op de lijst. Er zijn drie types: de jethelm, die het hele gezicht vrijlaat en waar dus wel nog een motorbril of los vizier bij moet; de integraalhelm, die het hele hoofd omvat; en de klaphelm, een integraalhelm met opklapbare voorkant. Met die opgeklapte voorkant kun je niet rijden – al doen motoragenten dat wel eens – maar het is handig als je de weg vraagt, op de kaart kijkt of een boterham eet.

Met alleen een helm en een vizier is het hoofd eigenlijk nog niet voldoende beschermd, want vooral op lange tochten kan oorverdovend windgeruis tot een onduldbare kwelling worden (en op den duur ook tot gehoorbeschadiging leiden). Probeer de helm een paar weken op lawaai uit en besluit dan of de aanschaf van een paar gehoorbeschermers de moeite loont. Ze worden in het oor gedragen en ze zijn er van een paar tientjes tot tweehondervijftig gulden – maar dan worden ze op maat gemaakt.

Rijd nooit zonder handschoenen. Wie valt steekt als eerste zijn handen uit, en dan is het handig als er een laagje stevig leer tussen de handen en het asfalt zit. Stevige, hoge schoenen of motorlaarzen zijn ook een verplichting. Voor de overige kleding bestaat een uitgebreid scala van producten. Het hangt allemaal van smaak en budget af. Wie weinig geld wil uitgeven koopt een traditioneel motorpak van waxed cotton, of een nylon product. Handig is een regenoverall, een plastic kledingstuk dat over alles heen getrokken kan worden.

Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden en daar is maar een remedie voor: defensief rijden. Houd er rekening mee dat je niet gezien wordt, rijd daarom altijd met het licht aan. Langs een stilstaande file rijden wordt door de politie gedoogd, maar wees verdacht op zijspiegels en automobilisten die plotseling hun deur opendoen. Het mooiste en moeilijkste van motorrijden zijn de bochten. Begin een bocht naar links aan de rechterkant van de weg, een bocht naar rechts zo dicht mogelijk tegen de middenstreep. Je hebt dan het beste overzicht. Geef in de loop van de bocht meer gas, en voel in je maag dat je leeft.