Alcoholblaastest is niet erg nauwkeurig

De ingebouwde marge bij de alcoholblaastest kan tot gevolg hebben dat personen die meer dan twee of drie biertjes hebben gedronken bij controles de dans ontspringen.

Dat kan alleen worden voorkomen door de wettelijk toegestane promillagegrens – nu 0,5 promille – te verlagen, maar ,,daar is geen draagvlak voor''. Dat stelt het openbaar ministerie in een reactie op het tv-programma Blik op de Weg dat gisteravond is uitgezonden. In het programma is een test gedaan met een blaasapparaat dat door de politie wordt gebruikt bij alcoholcontroles.

Het apparaat gaf pas nadat de proefpersoon negen biertjes had gedronken aan dat de man alcohol had gedronken. Omdat het meetapparaat niet aangaf dat de persoon te veel had gedronken, had de man bij een echte alcoholcontrole van de politie gewoon mogen doorrijden.

Volgens het OM valt in het algemeen iedereen door de mand die meer dan ,,een paar glazen alcohol'' heeft gedronken.

Er zijn echter uitzonderingen. ,,Mensen met een stevig postuur kunnen normaal gesproken meer alcohol verwerken dan dunne mensen, mannen over het algemeen meer dan vrouwen en mensen die kort voor een controle hebben gegeten, reageren ook anders dan mensen die dat niet hebben gedaan'', stelt een woordvoerder van justitie.

De controles worden afgestemd op het gemiddelde. Bovendien worden om onnodige discussies over grensgevallen te voorkomen zogenoemde veiligheidsmarges ingebouwd, aldus het OM. De proefpersoon in Blik op de Weg behoort volgens justitie tot de categorie mensen die lichamelijk meer alcohol kunnen verwerken dan rijtechnisch is verantwoord zonder dat hun alcoholpromillage boven de wettelijke grens uitkomt. De enige manier om te voorkomen dat de mensen die eigenlijk te veel alcohol hebben gedronken toch door de controles glippen, is het wettelijk toegestane alcoholpromillage te verlagen van 0,5 naar 0,2.

Het ministerie van Justitie gaat wel naar aanleiding van het tv-programma zelf tests doen. ,,We willen de testresultaten verifiëren voordat we er conclusies aan verbinden'', zegt een woordvoerder. Het onderzoek wordt waarschijnlijk uitbesteed aan de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.