PCM brengt Internet onder in nieuwe onderneming

PCM Uitgevers, uitgever van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant, wil zijn Internetactiviteiten onderbrengen in een zelfstandig bedrijf. PCM Interactieve Media (PIM) gaat de websites van PCM los van de kranten exploiteren. De elektronische databank van PCM en de vacaturesite Clickwork worden eveneens bij PIM ondergebracht.

Bij buitenlandse kranten is het heel gebruikelijk dat kranten hun websites verzelfstandigen. PCM wil met de verzelfstandiging van de Internetactiviteiten vooral bereiken dat de websites alerter kunnen reageren op de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektronisch uitgeven. De uitgever introduceert binnenkort voor lezers van de PCM-kranten gratis Internettoegang. De huidige websites van de kranten kunnen daardoor uitgroeien tot startpagina's voor Internetgebruikers. Dat maakt ze commercieel aantrekkelijker.

Hoofdredacteur Folkert Jensma van NRC Handelsblad juicht de verzelfstandiging van de elektronische kranten toe. ,,Door de websites los te koppelen van de papieren krant, maak je de kosten en opbrengsten van de websites inzichtelijk. Nu drukt Internet nog op de begroting van de krant.'' Verzelfstandiging maakt volgens Jensma de weg vrij voor uitbreiding van de Internetactiviteiten van de PCM-kranten. ,,Het is goed dat PCM die nu serieus gaat aanpakken.''

Jensma wil er wel voor waken dat de kranten niet de grip op hun elektronische evenknie verliezen. ,,Zolang de website van NRC Handelsblad dezelfde titel draagt als de krant, moet de inhoud ervan rechtstreeks onder verantwoordelijkheid van de hoofdredactie blijven vallen.'' Jensma vindt wel dat PCM de ruimte moet krijgen om de Internetkranten commercieel te kunnen exploiteren.