Omzet van GNC trekt flink aan

Numico's Amerikaanse dochter GNC, waar het concern vorig jaar 5 miljard gulden voor betaalde, presteert boven verwachting. De omzet van de GNC-winkels steeg de afgelopen twee maanden ruim 10 procent.

,,Dat was iets waar we ons zorgen over hadden gemaakt'', zei bestuursvoorzitter Hans van der Wielen van Numico gisteren in een toelichting op de jaarcijfers van het concern. ,,Omdat deze markt zo hard groeit was er natuurlijk veel concurrentie bijgekomen. De Wal-Marts waren mee gaan doen. GNC (dat voedingssupplementen verkoopt zoals vitaminepillen, red.) had als marktleider als eerste de prijzen verlaagd met zo'n 10 procent. Dan duurt het even voor de omzet weer gaat groeien. Maar die breekt nu weer records.''

Numico, in Nederland vooral bekend van Nutricia babyvoeding en Zonnatura gezondheidsvoeding, verdubbelde afgelopen jaar in omvang door de acquisitie van GNC. Daarmee werd het in een klap de grootste producent en verkoper van voedingssupplementen (sportvoeding, vitamines, kruidenextracten) ter wereld. Bovendien kreeg Numico toegang tot de VS waar het nog niet actief was.

Vooral door de overname van GNC (per 7 augustus) steeg de omzet van Numico vorig jaar met 46 procent tot 2,3 miljard euro (5,1 miljard gulden). De nettowinst nam met 24 procent toe tot 191 miljoen euro (420 miljoen gulden). Van die nettowinst heeft Numico dit keer voor het eerst een deel van de voor GNC betaalde goodwill afgetrokken. De winst per aandeel steeg met 18 procent van 1,19 tot 1,41 euro. Het dividend stijgt met 35 procent van 0,43 en 0,58 euro. Voor het lopende jaar voorziet Numico een stijging van de winst met ten minste 25 procent.

Numico heeft hoge verwachtingen van de markt voor supplementen in de Verenigde Staten, die afgelopen jaar met 15 procent groeide tot 10,3 miljard dollar. GNC, met een jaaromzet van 1,4 miljard dollar, heeft een marktaandeel van 13,2 procent. Het percentage volwassenen dat `pillen' slikt steeg van 45 tot 48 procent. Dit jaar komen via GNC 28 producten uit het Wageningse laboratorium van Numico op de markt. De twee eerste nieuwe – spierversterkende preparaten voor sporters onder de namen Turbo ATP en Intact Colostrum – kunnen volgens GNC-topman Bill Watts samen een omzet halen van meer dan 100 miljoen gulden.Minder voorspoedig ging het met de verkopen van hetzelfde soort supplementen in Europa, waar Numico twee jaar geleden het Zweedse Vitamex overnam. De omzet in Europa stagneerde.