Moedertje dief

Inbreken doe je niet meer met een kous over je hoofd en een schroevendraaier op zak. Als Cassie Black een hotelgast in Las Vegas gaat beroven, heeft ze tassen met apparatuur bij zich om de kamer te prepareren. Daaruit haalt Black `earthquake wax' waarmee ze de losgeschroefde sloten voor het oog weer op hun plaats plakt. In de airco's verstopt ze camera's die de code van de kluis moeten opvangen. Dan plakt ze geleidingstape van de camera naar een zender zodat ze de beelden in een belendende ruimte kan opvangen. Met behulp van polaroids zet ze de voorwerpen in de kamer weer op hun plaats terug. Vervolgens verft ze de tape in de kleur van het behang, en spuit, een dennengeurtje tegen de verflucht.

Cassie Black is een pro, die een man zo secuur van zijn kapitaal afhelpt dat het lijkt alsof ze zijn blindedarm verwijdert. Ze is de hoofdpersoon in Michael Connelly's nieuwe roman Void Moon. De voormalige journalist en politiereporter Connelly vestigde zijn reputatie in de jaren negentig met drie boeken over rechercheur Harry (Hieronymus) Bosch. In Void Moon komt er geen politieman aan te pas. Het verhaal gaat over twee criminelen die elkaar de buit afhandig willen maken en draait uit op een wedstrijd in slimheid en wreedheid. De crimineel Karch, een malafide beveiligingsman uit Las Vegas, is zo uitgekookt dat hij een auto niet achtervolgt maar gewoon lokaliseert via GPS (Global Positioning System) dat hij onder de carrosserie bevestigt. En hij is zo meedogenloos dat hij een privé-begraafplaats heeft in de woestijn, waar ook in vroegere maffia-dagen ongewenste gasten werden gedumpt.

Cassie Black heeft vijf jaar gevangen gezeten wegens haar aandeel in een roof in een hotel in Las Vegas, waarbij haar partner/geliefde Max om het leven kwam. Nu werkt ze bij een autodealer en moet wekelijks naar haar parole officer. Black wil nog één keer toeslaan. Maar de buit die ze nu opnieuw in hotel Cleopatra van een gast steelt is te groot: 2,5 miljoen dollar. Daardoor krijgt ze Karch achter zich aan. Karch heeft maar een devies: geen getuigen, iedereen wordt uit de weg geruimd. Hij schiet Leo, handlanger van Cassie, door zijn knieën om hem de koffer geld te ontfutselen. Prachtig is de scène waarin Leo een uitweg vindt door zich met zijn hals op een scherf in een kapotte glazen deur te storten. Connelly beschrijft de beweging als die van een rugbyspeler die naar de bal duikt. Leo's zelfmoord is zijn triomf.

Zo zijn er in Void Moon meer beschrijvingen die ontsnapping bieden uit de verdorvenheid. Connelly geeft steeds totaalbeelden, van zowel de situatie als de mensen en hun achtergronden. Het geluid van hun auto's en de gedoemde geschiedenissen van hun ouders worden daardoor net zo belangrijk als hun criminele verledens. En je vergeeft Karch bijna zijn pistoolvlugheid als je hoort dat zijn vader een goochelaar was wiens vingers werden verbrijzeld door drie maffiosi.

Maar het grootste mededogen gaat uit naar Cassie Black, bij wie alles uit moederliefde blijkt voort te komen. Haar dochter stond ze af ter adoptie toen ze in de cel zat, en met dat meisje wil ze het land ontvluchten. Zo staan de twee criminelen tegenover elkaar als uitersten; de een als geldwolf, de ander als gefnuikte moeder. De prachtig ingenieuze ontknoping draait uiteindelijk om het begrip `synchroniciteit'. Karch onderschat zijn opponente als hij er vanuit gaat dat ze het woord niet kent. Want dat heeft Cassie Black toch nog opgestoken in de gevangenis. Uit de wekelijkse kruiswoordpuzzel.

De Nederlandse vertaling, `Maanstand', zal in mei bij De Boekerij verschijnen.

Buitenlandse literatuur