Kunstbeurs met weinig verrassingen

In Rotterdam is gisteren een aangename nieuwe beurs voor moderne kunst geopend. Art Rotterdam is vooral interessant voor de niet-professionele bezoeker.

Art Rotterdam is zonder twijfel de beurs met het mooiste uitzicht. De bezoeker die even genoeg heeft van alle schilderijen, prenten en beelden hoeft maar naar het kruispunt van de galeries Loerakker, Ramakers en Smelik & Stokking te lopen om via de ruiten van de Cruise Terminal een prachtig uitzicht te genieten, inclusief Erasmusbrug. Met de locatie van Art Rotterdam, de nieuwe, Rotterdamse beurs voor moderne kunst die vandaag z'n eerste dag beleeft, is dan ook niets mis. En dat voordeel zou de beurs wel eens hard nodig kunnen hebben.

Er spoelt een kleine golf aan beurzen over de kunstwereld, alleen deze maand al worden er drie georganiseerd. Naast Art Rotterdam zijn dat vanaf 17 maart de Maastricht Art Fair, en vanaf 31 maart Art Brussels, waar maar liefst 118 galeries aan meedoen. De galeries moeten dus kiezen en het lijkt erop dat dat in het nadeel van Art Rotterdam heeft gewerkt. Van de honderd galeries die door de Rotterdamse organisatie werden uitgenodigd doen er uiteindelijk 34 mee. Bekende Rotterdamse galeries als Cokkie Snoei en de MK Expositieruimte zitten daar niet bij, een potentiële smaakmaker als Galerie Deweer uit Otegem, die met een grote Panamarenko-presentatie zou komen, zegde op het laatste moment af.

Voor de niet-professionele bezoeker hoeft het kleine formaat van deze beginnende beurs nauwelijks een bezwaar te zijn. Waar die op een beurs als de KunstRai al snel verzuipt in de enorme hoeveelheid kunst, is Art Rotterdam aangenaam en overzichtelijk. Nadeel is weer dat er tussen de deelnemers een groot kwaliteitsverschil is en dat de echte top ontbreekt. Zo is de, als bijzonder aangekondigde, serie Ten Landscapes van Pop Art-kunstenaar Roy Lichtenstein bij Willem Baars Art Consultancy van een droevigmakende niksigheid en zijn ook andere `grote namen' niet bepaald met hun beste werk vertegenwoordigd – Picasso, Appel en Damien Hirst zijn wel te vinden, maar alleen met matige oplages.

Opmerkelijk is wel de serie Ten Cupolas van Jan Dibbets foto's van koepels, waaronder die van het Guggenheim Museum in New York, het Pantheon in Rome en de Ronde Lutherse kerk in Amsterdam, in een oplage van zestig uitgegeven door galerie Lelong in Parijs. Op Art Rotterdam wordt de serie door maar liefst drie Nederlandse galeries gezamenlijk gepresenteerd.

Ook de stand van Canvas International Art, die gretig inhaakt op de door Harald Szeemann op de laatste Biennale ingezette Azië-hausse is opvallend. Canvas komt onder andere met twee mooie foto-groepsportretten van Zhuang Hui en een doek van Wang Xingwei, die een Chinese soldaat in de houding van Manets Olympia portretteert. De aardigste stand op Art Rotterdam is die van mede-organisator Geer Pouls, die met zijn Rotterdamse galerie Brutto Gusto een voor Art Rotterdam ongebruikelijke opstelling maakte. Pouls zette zijn stand vol met open `stapelkasten' die weer vol staan met glazen en keramieken objecten. Vooral het werk van glasblazer Bernard Heesen valt op. Heesen exposeert onder andere een serie grote glazen appels in diverse kleuren en vreemde grillige glasstapelingen die wat op het werk van Borek Šipek lijken. Daarmee benadrukt Brutto Gusto nog maar eens dat dit geen beurs is voor professionals of fanatieke kunstverzamelaars, die vinden hier te weinig verrassends. Art Rotterdam is meer een weekend-uitje voor het hele gezin – en daarmee evengoed een aanvulling op het aanbod.

Art Rotterdam, 10 t/m 13/3, Cruise Terminal, Kop van Zuid, Rotterdam. Open: vr 13-22 u, za-ma 11-18u.

Info: www.artrotterdam.com