Groei naar `oud' recept

De aanhoudende winstverbetering van Aegon lijkt beleggers niet meer te kunnen bekoren. Die vinden de Nieuwe Economie kennelijk attractiever. Aegon blijft op het `oude' overnamepad.

Verzekeraar Aegon heeft in 1999 1,57 miljard euro winst geboekt – een kwart meer dan het jaar ervoor. ,,Voor het zestiende jaar achtereen een recordwinst'', zei bestuursvoorzitter Kees Storm gisteren in de toelichting op de jaarcijfers. Maar de koers van Aegon, die begin vorig jaar in de versukkeling is geraakt, reageerde gisteren nauwelijks.

Storm deed zijn best onverschillig te blijven voor de onverschilligheid van de beleggers. ,,Mij wordt niets gevraagd. Wij gaan daar niet over. Toen de koers jarenlang omhoog ging, hebben wij ook geen commentaar gegeven'', zei Storm in eerste instantie, om vervolgens toch wat te zeggen. ,,Als er iets gebeurt met de koersen van collega's zoals Stad Rotterdam en ING, dan laat dat ons ook niet onberoerd. We moeten accepteren dat beleggers nu meer aandacht hebben voor Internetbedrijven.''

De voormalige beurslieveling Aegon is een van de vele slachtoffers van de opgelaaide liefde van beleggers voor bedrijven van de Nieuwe Economie zoals die in de technologie-, telecom- en IT-sector. Ondanks de twijfels die Storm uitte over het bestaan van een dergelijke Nieuwe Economie, deed Aegon gisteren een poging om aansluiting te vinden bij de huidige hype. ,,De `nieuwe economie' biedt geweldige kansen voor een `nog niet zo oud' bedrijf als Aegon'', zei Storm. Aegon verspreidde een lijst met de 46 websites, die het concern inmiddels gebruikt.

Aegon verwacht binnen drie jaar 5 procent van zijn omzet te halen uit e-commerce, de ondersteuning van tussenpersonen en het contact met klanten via het Internet. Hoeveel Aegon investeert in Internet wilde Storm niet zeggen, omdat deze investeringen volgens hem boekhoudkundig niet te scheiden zijn van verwante investeringen in bijvoorbeeld automatisering. Een kwart van de kosten wordt volgens Storm gemaakt voor de investeringen in de informatietechnologie.

In het recept van Aegon voor de winstgroei, die voor het jaar 2000 wordt geraamd op 18 tot 23 procent, zijn overnames voorlopig nog het belangrijkste ingrediënt. Vorig jaar werden in de Verenigde Staten de verzekeraar Transamerica en in Groot-Brittannië de levensverzekeringsactiviteiten van Guardian Royal Exchange gekocht. Daarvoor heeft Aegon een aandelemissie gedaan die 6,1 miljard euro heeft opgebracht, waarvan 3,1 miljard meteen is afgeschreven voor betaalde good will.

Aegon gaat door op het overnamepad, waarop Storm zich duidelijk beter op zijn gemak voelt dan op de onzekere weg naar de Nieuwe Economie. Aegon blijft zoeken naar mogelijke acquisities in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. ,,Of in Nederland, maar hier is niet veel te koop'', zei Storm. Daarnaast ziet Aegon voldoende mogelijkheden voor autonome groei bij de verkoop van levensverzekeringen, de pensioenregelingen en de spaar- en beleggingsproducten. In de VS hoopt Aegon, onder meer samen met de Mexicaanse bank Banamex, marktaandeel te winen onder de Spaanstalige bevolking.

De verzekeraar houdt ook vast aan het concept van pure verzekeraar en overweegt nog steeds geen fusie met een bank, ook al wordt daarover op de effectenbeurs vaak gespeculeerd. De mega-fusie van Deutsche bank met Dresdner, waarbij verzekeraar Allianz een groot belang krijgt in het kantorennetwerk van de banken, doet Aegon niet van gedachten veranderen. Dochter Bank Labouchere wordt zelfs in de verkoop gedaan.

Hoewel Aegon 1999 betitelt als een ,,geweldig overgangsjaar'' van de ene eeuw naar de andere en van de Oude naar de Nieuwe Economie, blijft bij Aegon zo veel bij het oude. Storm: ,,We zullen winststijgingen blijven laten zien.''