Amsterdam lijdt verlies door strop met Flevo Ferries

Bij een faillissement van het veerbedrijf Flevo Ferries is de kans klein dat de gemeente Amsterdam nog iets van de 4,9 miljoen gulden terugkrijgt die zij in het project heeft geïnvesteerd. De gemeente had bij de verstrekking van het krediet twee boten die Flevo Ferries via huurkoop gebruikte van het Duitse bedrijf SAL, als zekerheid gesteld. Maar SAL heeft die boten inmiddels teruggehaald, omdat Flevo Ferries de maandelijkse lasten niet meer kon betalen.

Wat rest zijn drie Japanse schepen die de directie heeft aangeschaft. ,,Maar er zijn meer schuldeisers. De kans dat we nog iets terugkrijgen is gering'', zegt de woordvoerder van de verantwoordelijke wethouder, G. Ter Horst.

De gemeente overlegt nog met haar advocaat over het aanvragen van het faillissement van Flevo Ferries, maar volgens de woordvoerder ziet het ernaar uit dat eerst het besluit wordt afgewacht van het vervoerbedrijf De Vier Gewesten (DVG) om Flevo Ferries over te nemen. ,,Als er een doorstart komt, zien we in ieder geval nog een deel van het geld terug.'' DVG zou op 14 maart een besluit nemen over de overname.

De raadscommissie Nutsbedrijven heeft gisteren besloten een onderzoek uit te voeren naar het mislukken van Flevo Ferries. De raadsleden willen lering trekken uit de mislukking.

Wethouder Ter Horst zal de overige partners in het project, het rijk, de provincie Flevoland en de gemeentes Almere en Lelystad, benaderen om aan dat onderzoek mee te betalen.

De start van Flevo Ferries, vorig jaar, werd begeleid door een intensieve public-relationscampagne van onder andere het rijk, dat met een subsidie van acht miljoen gulden over de brug kwam.

De bootverbinding tussen Lelystad, Almere en Amsterdam leek de ideale oplossing voor fileproblemen. Maar de klanten bleven weg en de veerboten zaten een half jaar na de start zonder geld. Volgens directeur Willemsen van Flevo Ferries was de belangrijkste oorzaak van de mislukking de te late start in het najaar. Om reserves op te bouwen is een zomer nodig.

Wethouder Ter Horst weigerde om nog verder in het project te investeren, maar de hoop dat het project alsnog kan slagen, is in Amsterdam nog niet vervlogen.