Files met `spitsteams' kunnen langer worden

De spitsteams van politie die langs snelwegen met armgebaren de verkeersstromen begeleiden, hebben lang niet overal succes. De files tussen Gouda en Voorburg zijn sinds de komst van verkeersassistenten korter geworden, maar tussen Gouda en de Meern werden de files juist langer. Dat blijkt uit metingen van Rijkswaterstaat.

De verkeersassistenten zijn een project van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Honderd assistenten met een speciale verkeersopleiding staan in de ochtend- en avondspits op 13 punten in Nederland om het verkeer te begeleiden. Groepjes van 5 of zes in politie-uniform gestoken assistenten staan vooral bij invoegstroken bij snelwegen om automobilsten tot snelheid of juist tot kalmte te manen, om het invoegen en ritsen in goede banen te leiden.

Projectleider Len Witteveen van de KLPD is, ongeacht de tegenvallende metingen, enthousiast over het werk van de assistenten. ,,Er zit een hele hoop techniek in, op en onder de weg om het verkeer te stroomlijnen.'' De snelweg is ,,intelligent'', nu de automobilist nog. ,,Wij richten ons op de menselijke factor, het rijgedrag. We staan in weer en wind, en bij nacht en ontij om de automobilisten te sturen.''

En dat helpt, zegt Witteveen. ,,Vergelijk het met een lopende band met bierflesjes. Een paar miljoen flesjes glijden keurig netjes op gelijke afstand van elkaar over de band. Probeer daar eens twee flesjes in te voegen. Doe je dat onhandig, dan gaat het helemaal mis.''

Op het traject Gouda-Voorburg is de lengte van de file met 33 procent afgenomen. De KLPD vermoedt dat de toename op de route naar De Meern wordt veroorzaakt door files vóór de verkeersstroom die de spitsteams begeleiden.