DE STEM VAN SBS6

Met zijn ronkende stemgeluid (`MOJJJJGEN, BIJ SBS!') bepaalt Pepijn Bierenbroodspot de sfeer van SBS6. Hij kwam er binnen als vervanger, in november 1996. Om het werk van de toenmalige voice over wat te verlichten omdat die nooit eens op vakantie kon. ,,Maar ze vonden mij beter, en sindsdien kan ík nooit meer op vakantie.''

Meer dan drie jaar later zit Pepijn Bierenbroodspot tot over zijn oren in SBS. Hij schrijft alle teksten zelf – ,,ik zit elke week met stapels papier om me heen op internet te grasduinen'' – en is tevens de voice over van Noordzee FM, het radiostation waarin SBS een vijftig procentsbelang heeft. Daarnaast produceert hij de radiocommercials voor SBS6 en Net5, de twee stations van SBS. ,,Langer dan twee weken kan ik niet op vakantie. En zeker met zo'n project als De Bus vinden ze het niet leuk als ik er een paar daagjes tussenuit ga.''

Ten tijde van zijn studie communicatiewetenschappen – hij was van plan de reclame in te gaan – kreeg hij wel eens een compliment over zijn stem. En dat hij daar iets mee zou moeten doen. Zijn eerste commercial (,,Coca-cola light de lekkerste een calorie cola'') sprak hij in op zijn 21ste. En daarna is hij eigenlijk nooit meer opgehouden. Op zijn huidige website (pepijn.net) staan zijn belangrijkste proeven van bekwaamheid op een rijtje. Daar staat ook te lezen dat hij beschikbaar is voor `radio en televisiecommercials, filmtrailers, bedrijfsfilms, cd-roms, documentaires, 06-informatienummers, koopvideo's en bedrijfspresentaties'. Zijn stijl omschrijft hij als `tongue in cheek'. Het leukst vindt hij de aankondigingen voor Jerry Springer en het spektakelprogramma Now or Neverland waarin hij `lekker los kan gaan'.

Hij spreekt in de wij-vorm als hij het over SBS6 heeft (,,Ik vind het leuk als we een goede speelfilm hebben.''). Maar over de samenstelling van het programmapakket heeft hij niets te zeggen. Wíl hij niets zeggen ook. ,,SBS6 is een commercieel bedrijf. We brengen de programma's die de kijker wil zien.'' Maar hij heeft toch wel een mening over het aankondigen van erotische films? ,,Ach... dat kan ook best geestig zijn. Ik heb er eens een aangekondigd met de tekst: `In het begin van de film is de jonge Rosalie nog maagd, maar dat zal niet lang meer duren'. Dat zijn toch leuke dingen.''

(Tekst Japke-D. Bouma, foto NRC Handelsblad, Leo van Velzen)