US Foodservice zit dicht bij de klanten

US Foodservice is in de VS actief op een markt die 150 miljard dollar waard is. Na de overname door Ahold rekent US Foodservice op de financiële armslag om snel te expanderen.

De afgelopen jaren heeft de nieuwe Ahold-dochter in de VS, US Foodservice, elk jaar wel een paar overnames gedaan. Sinds 1996 is de omzet van het bedrijf dan ook verdubbeld van 3,5 naar zeven miljard dollar dit jaar. Nu het bedrijf is overgenomen door Ahold kan het tempo van de overnames en de omvang ervan worden opgevoerd. ,,We hebben nu een betere toegang tot de kapitaalmarkt'', aldus James Miller (50), topman van US Foodservice gistermiddag telefonisch vanuit Columbia, Maryland. Het bedrijf levert voedingsproducten en benodigdheden voor de bereiding van maaltijden. Dertig procent van de producten bestaat uit droogwaren en blikvoedsel, zestien procent is vlees en veertien procent is andere diepvriesproducten.

Miller rekent snel voor dat de cateringsector in de Verenigde Staten een markt is van plusminus 150 miljard dollar. US Foodservice heeft een marktaandeel van 4,1 procent en is qua omvang in de VS de tweede speler. Miller: ,,We hebben het er tijdens de overnamegesprekken herhaaldelijk over gehad. De mogelijkheden zijn ongekend.''

Van de drieduizend cateraars in de VS zijn er maar zeven die meer dan een miljard dollar omzet hebben. De grootste daarvan is Sysco, dat een marktaandeel heeft van 12,1 procent. Na US Foodservice volgt Alliant met 4 procent marktaandeel en PYA met 2,1 procent. De sector is nog behoorlijk versplinterd.

US Foodservice heeft ongeveer 13.000 mensen in dienst die 140.000 klanten bedienen. Het bedrijf heeft veertig distributiecentra door het gehele land en bereikt 85 procent van de Amerikaanse bevolking. Het bedrijf gaat er prat op nooit verder dan 150 mijl van zijn klanten te zitten. Die klanten zijn restaurants, scholen, universiteiten, ziekenhuizen, hotels en bedrijven. Het bedrijf neemt sinds november ook bestellingen op via zijn Website www.nextdaygourmet.com die ook naar particulieren gaan. In een paar maanden heeft het via de Website al meer dan vijfhonderd miljoen dollar omgezet. US Foodservice levert niet aan supermarkten en heeft daar ook geen plannen voor, zodat er geen risico is dat het bedrijf concurrenten van Aholds Amerikaanse supermarkten als klant krijgt.

Volgens Miller kan je niet zeggen dat Ahold een geheel andere weg inslaat met deze overname. Hij vindt de prijs van 24 dollar per aandeel gerechtvaardigd. Het aandeel UFS heeft de laatste maanden wat schommelingen moeten doorstaan in het kielzog van de supermarktsector die eveneens onder druk stond. Het bedrijf maakte begin januari goede resultaten bekend over zijn fiscale tweede kwartaal maar dat maakte weinig indruk. Een negatief advies over UFS deed de koers vorige maand tuimelen van 18 naar 11 dollar. Twee weken geleden gonsde het van de geruchten dat US Foodservice zou worden overgenomen en steeg de koers weer naar ongeveer 18 dollar. Gisteren eindigde de koers op 25.

,,De samenklontering loopt in deze sector een paar jaar achter op de consolidatie onder supermarktketens'', zegt Bod Tobin, het Ahold-bestuurslid dat verantwoordelijk is voor de Verenigde Staten.

Ahold neemt 925 miljoen dollar aan schulden over van US Foodservice. Met US Foodservice krijgt Ahold in een klap een landelijke dekking. Tot nu toe was Ahold, dat in 1973 zijn eerste Amerikaanse acquisitie pleegde, alleen actief aan de Oostkust van de Verenigde Staten.