GVB Amsterdam bestelt nieuwe trams bij Siemens

Het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) van Amsterdam heeft 95 nieuwe trams besteld bij Siemens Nederland. Met deze order is een bedrag gemoeid van in totaal 352 miljoen gulden. Voor de aanschaf van de trams komt de gemeente Amsterdam nog 38 miljoen gulden tekort.

Begin vorig jaar heeft de gemeenteraad er mee ingestemd dat er nieuwe trams zouden worden gekocht voor een bedrag van 314 miljoen gulden.

Het college van burgemeester en wethouders vraagt de raad nu om een aanvullend krediet. Volgens een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Ter Horst is ,,het nu eenmaal moeilijk om vooraf precies vast te stellen wat een tram gaat kosten''. Het tekort moet worden gedekt uit de exploitatieopbrengsten van het GVB. PvdA-raadslid Halbertsma vindt de overschrijding geen probleem. ,,Blijkbaar was er geen offerte waarmee we binnen het budget konden blijven. Zoiets kan gebeuren.''

De nieuwe trams, de zogenoemde Combino-trams, zijn aangeschaft ter vervanging van een deel van de 235 oude trams. Vijfentwintig trams zijn bedoeld voor de nieuwe lijn naar de toekomstige woonwijk IJburg. De Amsterdamse trams zijn uitzonderlijk oud. Doorgaans gaat een tram vijftien jaar mee, bij het GVB is de gemiddelde leeftijd 28 jaar, sommige trams zijn zelfs veertig jaar oud. Het is de bedoeling dat het GVB binnenkort nog meer trams vervangt.

De Combino-tram heeft een lage vloer die het instappen moet vergemakkelijken. De trams zijn gemaakt van aluminium waardoor ze niet roesten en door hun lichte gewicht energiezuinig zijn.

De gemeente Amsterdam wilde de order bij Siemens aanvankelijk samen met Rotterdam plaatsen. Voor Amsterdam heeft dat als voordeel dat de huidige aanschafprijs van 3,2 miljoen gulden per tram omlaag gaat.

Maar Rotterdam heeft nog geen beslissing genomen over de vervanging van zestig trams van het eigen vervoersbedrijf, de RET.