Explosieve Vlaamse filmtrip

,,Goedenavond, kijkers. Wat u nu gaat zien, moet u vooral niet geloven.'' Met die woorden, uitgesproken door Peter Van den Begin in de rol van advocaat Willem Wallyn, begint Film 1. Niet toevallig heet ook de regisseur van Film 1 (alternatieve titel: Piranha Blues) Willem Wallyn, en spelen zijn vader, zijn twee beste vrienden en een aantal prostituées zichzelf.

Film 1 is een duizelingwekkende Belgische filmtrip, die op het eerste gezicht een wraakfantasie lijkt. Wallyn en zijn vrienden kidnappen een ijdele televisieverslaggever (Herbert Flack), die zij mede verantwoordelijk houden voor de hetze tegen Luc Wallyn, voormalig secretaris van de Belgische Socialistische Partij, samen met onder meer Willy Claes veroordeeld in het Agusta-Dassault corruptieproces en de vader van de regisseur (tot voor kort advocaat en manusje-van-alles in de Vlaamse filmproductie).

In het huis van de journalist keren de drie vrienden bonnetjes, vuilniszakken en antwoordapparaten ondersteboven en vernederen hem door het resultaat op video vast te leggen. Maar het gaat niet alleen om wraak: allengs worden de rollen van roofdier en prooi verwisselbaar.

Wallyns gecompliceerde spel met realiteit en fictie wordt geïntensiveerd door een brutale vormgeving, surrealistische, messcherpe dialogen, snelle montage en intens fysiek acteren. Ademloos kijk en luister je naar deze cinematografische loutering. Wallyn gooit Coppola, Godard en Oscar Wilde in de blender en bewijst eens te meer hoe springlevend de Vlaamse film op dit moment is.

Helaas flopte Film 1 jammerlijk in België, en wordt Wallyns debuut na vertoning op het Rotterdamse filmfestival hier nu al op video uitgebracht, enkele weken voor de verwachte bioscooppremière. Dit merkwaardige feit is het gevolg van de toenemende vervlechting van Belgische en Nederlandse filmdistributeurs. Moge de opmars van de chaos die in België heerst, in Nederland een heilzaam effect sorteren op de creativiteit van filmmakers.

Vrijdag in CS: Interview met Willem Wallyn