DE STEM VAN NEDERLAND 1

Acht jaar geleden ging de bezem door Nederland 1. De AVRO, KRO en NCRV gingen nauwer met elkaar samenwerken, er kwam een uniforme presentatiestijl in plaats van aparte promotiefilmpjes per omroep en de afzonderlijke omroepers werden vervangen door één geluid, één stem per avond. Buiten beeld. Dat werd Wim Arts. Samen met vier collega's is hij `De stem van Nederland 1'.

Zijn geluid op tv is onmiskenbaar. Duidelijk, nadrukkelijk, goed gearticuleerd, maar bovenal neutraal vertelt hij de kijker wat er zoal op Nederland 1 te zien is. Door de telefoon klinkt hij anders. Heeft hij zelfs een duidelijk hoorbare zachte G, waarvan op tv geen spoor. ,,De zachte G is een punt bij het presentatiewerk. Dus laat ik die weg.''

Aanvankelijk was zijn stem wilder op 1: ,,Toen moesten we nog een beetje laten horen dat we er waren.'' Maar daar kwam hij al snel van terug. ,,Het moet niet te schreeuwerig of commercieel worden'', vindt hij. ,,Als voice over van Nederland 1 moet je gedegenheid en vriendelijkheid als kleur hebben.'' Saai? ,,Nee, dat hoeft niet per se. Het kan ook speels, uitdagend en verleidelijk zijn. Maar op Nederland 1 moet het wel geloofwaardig blijven. Dat zegt niets over mijn karakter, maar die klankkleur bezit ik van nature.''

Behalve voice over is Wim Arts (52) dramadocent bij de dansacademie in Tilburg. Hij kwam op het idee iets met zijn stem te doen toen hij boeken insprak voor de blindenbibliotheek. Tegenwoordig spreekt hij bedrijfsfilm in, series als De Mensen van de Dierenambulance en Life of Birds van David Attenborough. Tevens is hij omroeper bij Radio 4. Af en toe doet hij ook een commercial, maar niet te vaak. ,,De AKN vindt het niet prettig als ik ook nog in de STER-blokken te horen ben.''

Arts is twee tot drie avonden per week voor Nederland 1 aan het werk. Als hij dienst heeft, begint hij 's middags met het opnemen van promo's. Vanaf 16.00 uur is hij dan live standby in de eindregie. Tot een uur of negen 's avonds. ,,Dan is de gevarenzone voorbij. Er kan altijd wat met de band gebeuren. Bij de publieke omroep vinden ze het sympathieker een stem te laten vertellen wat er aan de hand is als er iets mis gaat, dan dat ze alleen maar een bordje in beeld zetten met Even Geduld erop. Dat is het verschil met de commerciëlen: Wij hebben ook een gastheerfunctie.''