Ahold doet bod op US Foodservice

Supermarktconcern Ahold heeft een bod uitgebracht van 3,6 miljard dollar (8,3 miljard gulden) op het Amerikaanse bedrijf US Foodservice, een leverancier aan restaurants, ziekenhuizen en cateraars. Dat maakte Ahold, in Nederland eigenaar van Albert Heijn, gisteren bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

,,We hebben onze strategie aangepast'', zei bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven in een toelichting. ,,We stappen in een nieuw handelskanaal omdat de wensen van onze klanten verschuiven. Amerikanen kopen inmiddels minder dan de helft van hun voedsel in de supermarkt en besteden steeds meer in restaurants of in een bedrijfskantine.''

Ahold heeft afgelopen jaar een 37 procent hogere nettowinst behaald van 752 miljoen euro (1,65 miljard gulden) bij een 27 procent hogere omzet van 33,6 miljard euro (74 miljard gulden). De winst per aandeel steeg met 25 procent tot 1,15 euro. Zonder de gunstige effecten van de hoge dollarkoers – Ahold behaalt meer dan de helft van zijn omzet in de VS – steeg de winst per aandeel met 22 procent. Beleggers reageerden gisteren nauwelijks op de cijfers die halverwege de beurshandel bekend werden. Het aandeel sloot ruim 1 procent hoger op 23,55 euro.

De forse stijgingen van omzet en winst zijn voor een groot deel te danken aan de acquisitie van de Amerikaanse keten Giant rond Washington DC in 1998 en de goede prestaties van andere Amerikaanse dochters als Stop & Shop. Ook de winkels in Argentinië en Tsjechië presteerden boven verwachting. De autonome groei (zonder overnames) was 7 procent en de winstmarge (het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) steeg van 3,8 tot 4,2 procent.

De overname van US Foodservice en de eerder aangekondigde overname van 50 procent van de aandelen van het Scandinavische ICA kosten in totaal zo'n 4,4 miljard euro. Daarvan wil Ahold in mei van dit jaar ongeveer 3 miljard euro ophalen met de uitgifte van converteerbare obligaties en een emissie van nieuwe aandelen. De rest wordt geleend van een groep banken. De acquisitie van US Foodservice draagt meteen bij aan de groei van de winst per aandeel.

In Nederland verloor Albert Heijn (omzet 5,3 miljard euro met 691 winkels) afgelopen jaar licht marktaandeel. De marktleider had als doelstelling uit te komen op 28,2 procent, maar zag zijn aandeel dalen van 28,1 procent tot 27,9 procent. De drogisterijketen Etos deed het goed, maar de andere speciaalzaken als Gall & Gall en Jamin zagen hun omzet teruglopen.

Ahold: pagina 20