Zalm stuwt winst Nutreco op

De sterke stijging van de consumptie van zalm was de belangrijkste motor achter de winststijging van het vee- en visvoerconcern Nutreco. Voor het eerst in de afgelopen vijf jaar zorgde de visdivisie (aquacultuur) voor meer inkomsten dan de veevoerdivisie (agricultuur).

Met de productie en verkoop van voer voor zalm, in alle belangrijke markten, en met eigen zalmkweek in Schotland en Chili verdiende Nutreco 55 miljoen euro (121 miljoen gulden). In de agri-divisie – de productie van veevoer en de verwerking van varkens en pluimvee – werd het resultaat juist sterk gedrukt door het Belgische dioxineschandaal. Nutreco had geen last van dioxineverontreiniging in zijn eigen producten, maar bijvoorbeeld wel van extra kosten voor analyses. Ook daalde de vraag naar kipproducten en waren de vleesprijzen in het algemeen laag.

Nutreco rekent voor de komende jaren op een aanhoudend sterke groei van de zalmkweek. De consumptie van zalm, vaak al verwerkt tot panklare filets voor in de supermarkt, is de afgelopen vijf jaar verdubbeld tot 743 miljoen ton. De vraag zal ook de komende jaren met minimaal 10 procent per jaar toenemen. Toch is Nutreco niet van plan zich in de toekomst alleen op vis te richten. Het bedrijf houdt vast aan zijn strategie van risicospreiding door in meerdere agrarische productieketens en in meerdere regio's tegelijk actief te zijn. ,,Nu was aquacultuur onze sterspeler'', zei bestuursvoorzitter Richard van Wijnbergen. ,,Maar dat is de afgelopen jaren ook andersom geweest.''

Voor het gehele bedrijf steeg de nettowinst met 24 procent tot 64,3 miljoen euro bij 5 procent hogere omzet van 2,6 miljard euro. Aankomend topman Wout Dekker, die op 1 juli aantreedt, voorspelde een verdubbeling van de omzet en het bedrijfsresultaat in de komende vijf jaar. ,,Met grote acquisities erbij kan dat sneller gaan'', zei hij. Nutreco is met meerdere bedrijven in gesprek. ,,Ik spreek wel eens collega's van andere bedrijven'', zei Van Wijnbergen. ,,Die zijn jaloers op het grote aantal overnamekandidaten dat er in onze sector is, terwijl ze zelf niets kunnen kopen.''

Acquisities zijn zowel mogelijk in de aquacultuur als in de agricultuur. Wat betreft de productie van visvoer is Nutreco al wereldwijd marktleider met een dominante positie, maar in de zalmkweek heeft Nutreco als grootste ter wereld slechts zo'n 10 procent van de markt in handen. In veevoer liggen er bijvoorbeeld kansen in Latijns Amerika. ,,We hebben met onze ervaringen in Chili en onze positie in Spanje al veel kennis over die regio in huis'', zei Dekker.