Studie naar vierbaans fietssnelweg

Het is technisch mogelijk een fietssnelweg aan te leggen tussen de steden Utrecht en Amsterdam. Aanleg van de 35 kilometer lange fietsroute kost in totaal ongeveer 64 miljoen gulden.

Dit staat in een haalbaarheidsstudie `Van Dom tot Dam' van onderzoeksbureau Grontmij die in opdracht van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) is uitgevoerd. Het BRU is een regionaal samenwerkingsverband van Utrechtse gemeenten.

Het plan voorziet in een tien meter brede, geasfalteerde vierbaans fietssnelweg aan de westzijde van het Amsterdam-Rijnkanaal. De fietssnelweg zou moeten beginnen aan de rand van de Utrechtse wijk Zuilen en eindigen in de Amsterdamse wijk Zeeburg. Volgens een woordvoerder van het BRU zou dit jaar al met de aanleg van een deel van de fietssnelweg kunnen worden begonnen, als onderdeel van de spoorverbreding door de NS tussen Breukelen en Loenen.

De onderzoekers omschrijven de route als een snelle, directe, veilige non-stopfietsverbinding, waarbij de fietser op kruisingen (indien deze niet ongelijkvloers worden gebouwd) overal voorrang heeft. De luxe fietssnelweg krijgt bovendien groenvoorzieningen, schuilplaatsen, straatverlichting en windschermen, alsmede verzorgingsplaatsen met bankjes, telefoon, watertappunt, fietsreparatiehulpkist en informatiepanelen.

De plannenmakers mikken op een dubbel gebruik van de route: enerzijds is het doel forensen te bedienen die dagelijks een kilometer of tien op de route zouden kunnen afleggen; anderzijds is de route ook bedoeld voor recreatieve fietsers en skaters en skeelers. Om verschillen in snelheid door gebruikers mogelijk te maken is gekozen voor een brede uitvoering met vier banen.

De onderzoekers bepleiten ook de aanleg van een aftakking vanaf het punt even ten noorden van Loenersloot waar de spoorlijn Utrecht-Amsterdam afbuigt van het kanaal richting Amsterdam Zuid-Oost en het centrum van de hoofdstad. De aftakking, waarvoor bestuurlijk gezien het Regionaal Overleg Amsterdam (ROA) verantwoordelijkheid zou moeten nemen, zou vooral fietsforensen tussen Abcoude en Amsterdam-Zuid-Oost kunnen trekken. Een geheel aangeklede aftakking kost nog eens 26 miljoen gulden. In totaal kost een fietssnelweg 1,8 miljoen gulden per kilometer.

Het idee voor de fietssnelweg kwam ruim twee jaar geleden van de Utrechtse wethouder H. van der Steenhoven, thans Tweede-Kamerlid voor GroenLinks. Zelf fietste hij twee jaar geleden met enkele medewerkers van Rijkswaterstaat de route van 35 kilometer in anderhalf uur.