Origin en Rabo stoppen met Bellboy

De Rabobank en automatiseerder Origin zien af van hun plannen voor het online-warenhuis Bellboy. Hun hiervoor opgerichte gezamenlijke onderneming Telecard Services (TCS) wordt opgeheven.

Het virtuele winkelcentrum had deze zomer van start moeten gaan. Klanten zouden via telefoon, kabel of Internet een keuze kunnen maken uit een scala van producten, variërend van levensmiddelen tot boeken en cd's. Ook diensten als het stomen van kleren of het reserveren van bioscoopkaartjes zouden worden aangeboden. De initiatiefnemers verwachtten dat Bellboy binnen drie jaar een miljoen Nederlandse huishoudens zou bereiken.

Als reden voor het afblazen van het project voert Rabobank het ontbreken van andere investeerders aan. ,,Natuurlijk zouden wij een dergelijk project in ons eentje kunnen uitvoeren, maar omdat we dergelijke diensten niet tot onze kernactiviteiten rekenen waren we op zoek naar nieuwe aandeelhouders. De termijn hiervoor is nu verstreken'', aldus een woordvoerder van de Rabobank.

Volgens de bank was het initiatief vooral bedoeld om ervaring te doen met nieuwe mogelijkheden voor creditcardgebruik. Het is niet de bedoeling dat de bank de e-commerce activiteiten te staken. ,,Wij gaan op korte termijn de activiteiten die direct verband houden met elektronisch bankieren uitbreiden.'' Wat dit inhoudt wil de Rabobank niet zeggen.

Door het stopzetten van TCS raken enkele tientallen mensen hun baan kwijt. Hun tijdelijke contracten worden niet verlengd.

Algemeen directeur R. Hofwijks van Boodschappenlijn.nl, dat de producten zou leveren aan Bellboy, zegt dat het bericht ,,zeer slecht is aangekomen. Dit kwam voor ons als een complete verrassing. Momenteel bereiken wij de mensen alleen via Internet. Met Bellboy hadden we ook telefonisch onze diensten aan kunnen bieden.''

Hofwijks snapt ook niet waarom het project is afgeblazen. ,,Technisch was alles in orde en door de nieuwe mogelijkheden voor de exploitatie van Chipper en Chipknip zou je verwachten dat bij andere banken genoeg animo voor samenwerking zou zijn.''

De investeringen die Boodschappenlijn.nl in anticipatie op het online-warenhuis heeft gedaan bedragen 15.000 tot 20.000 gulden. De Rabobank en Origin willen niet zeggen wat het project, waar twee jaar aan is gewerkt, heeft gekost. Hofwijks: ,,Ik heb bedragen van dertig miljoen gehoord.''