`Mitsubishi en Daimler sluiten pact'

DaimlerChrysler en Mitsubishi willen nog deze maand overeenstemming bereiken over vergaande samenwerking waardoor onder meer de Nedcar-fabriek in Born in handen van DaimlerChrysler zou overgaan.

Dit bericht verscheen vandaag in twee Japanse kranten, maar Mitsubishi ontkent het nieuws. ,,Speculatie van journalisten'', zegt een woordvoerder. DaimlerChrysler heeft geen geheim gemaakt van zijn interesse. Bestuurslid J. Hubbert zei gisteren nog dat zijn bedrijf een alliantie wil met een Aziatische partner en belangstelling heeft voor onder meer Mitshubishi en Honda. Zo'n akkoord zou ervoor moeten zorgen dat Daimler in 2010 ongeveer een kwart van zijn omzet in Zuidoost-Azië behaalt, aldus Hubbert.

Volgens de kranten zou het Duits-Amerikaanse concern een belang van 20 tot 30 procent nemen in de noodlijdende Japanse autofabrikant. DaimlerChrysler voorzitter Jürgen Schrempp zou vorige week in Genève direct overleg hebben gehad met zijn Japanse collega, Mitsubishi topman Katsuhiko Kawasoe, aldus de Nihon Keizai Shinbun (Japans Economisch Dagblad).

DaimlerChrysler zou ook het Volvo aandeel (de helft) overnemen in de Nedcar fabriek in het Limburgse Born, zo weet de Nihon Keizai Shinbun te melden. De samenwerking tussen Volvo en Mitsubishi in Nedcar loopt stroef sinds de personenwagendivisie van Volvo vorig jaar in handen kwam van Ford. Volvo en Mitsubishi maken in Born gebruik van hetzelfde chassis maar kunnen geen overeenstemming bereiken over een nieuw te ontwikkelen auto die het huidige model moet vervangen. Herfst vorig jaar zei Mitsubishi nog ,,voor de jaarwisseling'' overeenstemming te willen bereiken met Volvo, maar er is nog altijd geen resultaat. De nieuwe eigenaar van Volvo, Ford, heeft in Mazda al een Japanse dochter.

Mitsubishi heeft twee aantrekkelijke kanten voor DaimlerChrysler: ervaring met kleine, compacte auto's en een netwerk in Azië. Op beide gebieden is de Duits-Amerikaanse gigant juist zwak. Verkoop in Azië maakt slechts 5 procent uit van de omzet van DaimlerChrysler. Daarnaast zijn Mitsubishi en Chrysler oude bekenden. Mitsubishi produceert jaarlijks in de VS 60.000 auto's voor Chrysler. Tot 1993 had Chrysler zelfs een belang in de Japanse autofabrikant.

Mitsubishi draagt een schuldenlast van ruim 30 miljard gulden. Er is al lang speculatie over mogelijke partners voor het bedrijf. De vloed van fusies in de autoindustrie heeft deze speculatie slechts versterkt.