Atag verkijkt zich op Duitse keukenkopers

Atag Group heeft een beroerd jaar achter de rug. Ingrijpende reorganisatiemaatregelen moeten het komend jaar tot verbetering leiden.

Atag Group heeft zich lelijk verkeken op de eigen mogelijkheden. De producent van keukenapparatuur en verwarmingsketels uit Ulft zag voor zichzelf een plaatsje in de Europese top-drie weggelegd, maar dat bleek iets te veel gevraagd.

Atag heeft de expansiedrang vorig jaar moeten bekopen met een verlies van 27,1 miljoen euro, terwijl over 1998 nog een nettowinst van 6,2 miljoen werd gerealiseerd. In het resultaat is een buitengewone voorziening van 14 miljoen euro opgenomen die het bedrijf zal aanwenden voor reorganisaties.

De beroerde resultaten van Atag komen niet als een verrassing. In de eerste helft van 1999 ging het al mis. Het bedrijf moest een fors verlies incasseren als gevolg van onverwacht tegenvallende resultaten van de keukenbedrijven in Nederland en vooral Duitsland.

De omzet van de keukendivisie daalde met 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Van deze daling is 3 procentpunt toe te schrijven aan het afstoten van onder meer niet-kernactiviteiten. Tegenover deze resultaten staat een omzetgroei van de divisie centrale verwarmingen van 5 procent. De divisie sfeerverwarming zette zelfs 17 procent meer om, ook al viel de verkoop van verwarmingsapparatuur in Nederland in de eerste helft van vorig jaar tegen als gevolg van een zachte winter.

,,De afzet van keukens is in Duitsland veel sterker teruggelopen dan we hadden verwacht, omdat de huizenmarkt daar maar niet wil aantrekken'', legt bestuursvoorzitter J. Manschot uit. ,,Het gevolg was een aanzienlijke overcapaciteit waardoor de marges onder druk kwamen te staan.''

In het tweede halfjaar is de afzet van keukens in Nederland toch weer aangetrokken, maar daarvan heeft Atag niet kunnen profiteren. ,,Wij hebben een nieuw automatiseringssysteem in gebruik genomen en dat heeft juist in de tweede helft van 1999 enorm veel problemen gegeven'', aldus Manschot. Het enkele miljoenen guldens kostende systeem zorgde voor verstoringen in de uitlevering van keukens.

Het jaar 2000 ziet Atag dan ook vooral als een ,,overgangsjaar'' waarin het orde op zaken moet stellen. Alle aandacht zal gericht zijn op verbetering van resultaat, herstel van rendement en verbetering van de financieringsverhouding van de onderneming.

Het bedrijf gaat zich nadrukkelijker concentreren op deelmarkten. Niet langer wordt gestreefd naar een leidende positie in Europa, maar de activiteiten worden beperkt tot Nederland, België, Duitsland en Hongarije. De concentratie op goedlopende activiteiten moet bij keukenbedrijven uitmonden in minder merken, en een daling van het aantal verkooppunten.

De ingrijpende maatregelen zijn in september vorig jaar al in gang gezet. De uitvoering ervan zal voor een belangrijk deel dit jaar plaatsvinden. De positieve uitwerking van deze herstructurering zal deels dit jaar, maar in volle omvang pas in 2001 te verwachten zijn, zo maakte de onderneming vanmorgen bekend.

,,In het kader van de reorganisatie is een deel van de productie al overgeplaatst van Duitsland naar Hongarije'', zegt Manschot. ,,Daarnaast wordt een tweetal in bedrijven die sfeerverwarming maken verkocht. Het gaat om Faber en het Duitse Wamsler.'' De reorganisatie zal ongeveer 350 arbeidsplaatsen kosten: 170 bij keukenbedrijven in Nederland en 180 in Duitsland.

Manschot vindt het nog te vroeg om concrete uitspraken te doen over de resultaten in de komende jaren. ,,De resultaten van de reorganisaties zullen pas in de loop van dit jaar duidelijk worden. In Nederland verwacht ik een stabilisatie tot een kleine groei van de keukenmarkt. De situatie in Duitsland is nog moeilijk te taxeren.''

Het aandeel Atag, genoteerd aan de Amsterdamse effectenbeurs, opende vanmorgen op een koers van 11,70 euro, 0,40 euro lager dan het slot van gisteren. In de ochtendhandel daalde de koers verder naar 10 euro precies, een verlies van 2,10 euro.