Murdoch neemt belang in Chelsea

De Britse satellietzender BSkyB, onderdeel van het mediaconcern van Rupert Murdoch, heeft een belang van bijna tien procent in de voetbalclub Chelsea gekocht.

Sky heeft al belangen in andere clubs uit de Britse eredivisie: Manchester United (9,9 procent), Sunderland (vijf procent), Manchester City (9,9 procent) en Leeds (negen procent).

De overeenkomst geeft de satellietzender voor vijf jaar het recht namens Chelsea Village, het bedrijf dat eigenaar is van de club, op te treden als agent bij de onderhandeling van mediacontracten. Sky doet dat al voor de andere clubs, met uitzondering van Manchester United. Sky gaat met Chelsea tevens een Internetkanaal opzetten dat op termijn wordt verzelfstandigd en een beursnotering krijgt.

De transactie maakt Chelsea met een geschatte waarde van 400 miljoen pond (ruim 1,4 miljard gulden) de op één na duurste Britse club, na Manchester United, dat ruim twee keer zoveel waard is.

Het belang in Chelsea maakt deel uit van een reeks deelnames in Britse voetbalclubs door Sky, waarin Rupert Murdochs News Corporation een dominante stem heeft. Eind 1998 probeerde Sky de club Manchester United over te nemen, maar de Britse mededingingsautoriteiten verboden dat. Het gecombineerde bezit van de belangrijkste voetbalclub en de belangrijkste distributiekanalen zou Murdoch een quasi-monopolie geven. De regels van de Premier League verbieden aandeelhouders het bezit van meer dan tien procent in een club.

Andere Britse televisiebedrijven nemen ook belangen in voetbalclubs. Granada, hoofdleverancier voor het Britse `derde net' ITV, verwierf afgelopen zomer 9,9 procent in Liverpool FC. Kabelbedrijf NTL heeft belangen in Newcastle en Aston Villa. Sky zou ook een belang willen nemen in Tottenham Hotspur. Volgens de voorzitter van Chelsea Village, Ken Bates, maak de strategische alliantie zijn club een ,,duurzaam sterke macht in het Europese voetbal''.

Vic Wakeling, managing director van Sky Sports zei dat de club in staat is ,,winst uit mediarechten, sponsorschappen en advertenties te maximaliseren en nieuwe media kan ontwikkelen''.