KLM `tevreden' met compromis over Malpensa

De Milanese luchthaven Malpensa, sleutelelement in de alliantie tussen Alitalia en KLM, moet volgens een decreet van de Italiaanse minister van Transport kunnen uitgroeien tot een hub, een overstapcentrum, maar niet in die mate die de twee maatschappijen hadden gewild.

Het decreet, dat vrijdagavond is ondertekend door minister Pierluigi Bersani, maakt een einde aan drie jaar onzekerheid. In op elkaar afgestemde verklaringen lieten KLM en Alitalia weten tevreden te zijn dat er nu eindelijk enige duidelijkheid komt over het kader waarbinnen zij op Malpensa moeten werken. Maar zij schorten hun definitieve oordeel op totdat de praktische effecten van het decreet duidelijk zijn geworden.

De toekomst van de alliantie blijft daarmee onzeker. KLM-woordvoerder Dig Ishta zei zaterdag: ,,Het is ondenkbaar dat er twee volledig functionerende vliegvelden op dertig kilometer van elkaar komen te liggen.''

Maar dat is precies wat minister Bersani beoogt. In oktober 1997 gaf het Italiaanse kabinet in een decreet gehoor aan de wens van Alitalia en KLM om alle vluchten op Milaan, met uitzondering van de verbinding Rome-Milaan, te verplaatsen van het kleinere, makkelijk bereikbare vliegveld Linate naar het gemoderniseerde Malpensa, dat verder buiten de stad ligt. Daartegen kwamen zoveel protesten dat Bersani nu met een compromisvoorstel is gekomen.

Via een verdeelsleutel die is gebaseerd op het vliegverkeer van vorig jaar wil hij een aantal drukke routes naar andere Europese hoofdsteden laten blijven lopen via Linate (dat vliegveld heeft geen landingsbanen die geschikt zijn voor de jumbo's voor intercontinentale vluchten). Daarmee zou Linate zes à zeven miljoen passagiers blijven houden, ruim drie keer zoveel als aanvankelijk de bedoeling was. Dit betekent ook dat de intercontinentale vluchten die van Malpensa vertrekken, minder goed worden `gevoed' door andere verbindingen.

Volgens een snelle berekening in de Italiaanse pers zou Linate drie vluchten per dag per maatschappij op Londen kunnen houden, twee op Parijs, Napels en Catania, en een op steden als Frankfurt, Madrid, Palermo en Bari. De andere vluchten moeten per 20 april worden verplaatst naar Malpensa.

Een paar buitenlandse maatschappijen vinden de tijd hiervoor te kort. Vandaag zou Bersani een nieuwe ontmoeting hebben met de maatschappijen, die bij de Europese Commissie in Brussel hebben geprotesteerd.

Het Italiaanse kabinet wil ongeveer vierhonderd miljoen gulden investeren in maatregelen om de geluidsoverlast rondom Malpensa te beperken. Dit geld zal worden gebruikt om gezinnen die te dicht bij de landingsbaan liggen, te verhuizen, en om geluidswerend materiaal aan te brengen in woningen en gebouwen.

Alitalia schreef in zijn korte reactie blij te zijn dat minister Bersani's plannen voor Linate ,,niet in contrast zijn met de ontwikkeling van de hub Malpensa''. Maar het decreet betekent een gevoelige, zij het al ruim twee maanden verwachte, tegenslag voor Alitalia. Veel reizigers geven voor hun binnenlandse en binnen-Europese vluchten duidelijk de voorkeur aan Linate boven Malpensa. Het bedrijf dat de twee vliegvelden bezit, had bezwaar tegen het `leeghalen' van Linate. En de buitenlandse maatschappijen die via Linate met veel succes hun eigen hubs voeden, wilden niet meewerken aan plannen om de winstgevende intercontinentale verbindingen voortaan op Malpensa te laten beginnen.