DE STEM VAN NET5

De keurige, rustige vrouwenstem van Net5 is die van Eva Zeijlstra (38). Sinds het begin van de zender, vorig jaar maart, spreekt zij de promotieblokjes tussen de programma's in. ,,Indringende documentaires'', ,,aangrijpende liefdesverhalen'', en ,,indrukwekkende dramaseries'': op papier zijn de teksten allesbehalve neutraal, maar Zeijlstra dicteert met een dergelijke distantie dat het toch objectief blijft klinken.

,,Ik vind dat je schreeuwerigheid moet vermijden bij een station als Net5'', verklaart Eva Zeijlstra het verschil met haar collega van SBS6, Pepijn Bierenbroodspot, die een veel vetter geluid laat horen en zijn stem al naar gelang het programma erotischer, komischer of `zinderender' is, laat rijzen en dalen. ,,Ik beschouw Net5 toch een beetje als de publieke omroep onder de commerciëlen. Daarbij hoort een neutrale sfeer. Natuurlijk, in een promo voor een spannende film leg ik wat meer spanning dan in een documentaire over oorlogsleed, maar verder denk ik dat de Net5-kijkers slim genoeg zijn om zelf uit te maken of ze willen kijken. Dat hoef ik verder niet voor ze in te kleuren.''

Haar stem is haar dagelijks brood, zegt ze. Al tien jaar. Ze kwam op het idee toen ze vlak na de middelbare school als vrijwilliger boeken insprak voor de blindenbibliotheek. ,,Op een middag ben ik met de Gouden Gids op schoot wat bureaus gaan bellen en heb wat gammele demootjes verstuurd. En van de ene op de andere maand was het mijn dagelijks werk.''

Af en toe maakt ze een uitstapje naar de tv, zoals bijvoorbeeld vorig seizoen als vast panellid in het spelletje Read my Lips van Gordon en als actrice in Boobytrap, maar het grootste gedeelte van haar werk is ze buiten beeld. Die anonimiteit bevalt haar. ,,Ik zal niet snel als een gezellige buurvrouw met een maandverband in beeld verschijnen. Dan ben je avond aan avond op acht netten met je hoofd op tv. De impact daarvan is enorm. Je wordt overal herkend. Dat lijkt me niet zo prettig.''

Logisch, ze staat niet met hart en ziel achter elke commercial die ze inspreekt. ,,Maar ik blijf er lol in houden om er in vijftien seconden toch weer iets leuks van te maken.'' Pijnstillers, hondenvoer, automerken, inlegkruisjes; Zeijlstra voorziet ieder product van een ander geluid. ,,De grap is het zo te doen, dat mensen zeggen, `was jij dat ook?' Soms, als ik een tekenfilm zit te kijken die ik tachtig jaar geleden heb ingesproken, herken ik mezelf niet eens meer. Maar dan hoor ik dat ene es-je of die buiging en dan denk ik: ja, dat moet ik wel zijn.'' (Tekst Japke-D. Bouma; foto NRC Handelsblad, Leo van Velzen)