Ahold voorzichtig over webwinkelen

Ahold presenteert morgen zijn jaarcijfers. Beleggers kijken uit naar wat het supermarktconcern gaat zeggen over zijn Internetstrategie.

Het aandeel Ahold, moederconcern van de Albert-Heijnsupermarkten, is al enige tijd uit de gratie op de beurs. De belangrijkste reden lijkt dat Amerikaanse beleggers weinig vertrouwen hebben in de supermarktsector in het algemeen. Daarnaast speelt in Nederland mee dat Albert Heijn marktaandeel heeft verloren. Bovendien heeft bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven zich vorig jaar sceptisch uitgelaten over e-commerce, winkelen via Internet.

Van der Hoeven voorzag dat supermarkten daar voorlopig evenveel aan zouden verliezen als dat ze ermee zouden verdienen – en dat heeft hij geweten. Wie niets met Internet doet is passé op de beurs. Van der Hoeven kreeg onder meer kritiek te verduren van oud-Philipsbestuurder en Internetpredikant Roel Pieper. Sindsdien laat Van der Hoeven geen gelegenheid onbenut om er op te wijzen dat Ahold wél al tijden met Internet bezig is. In Nederland kunnen klanten van Albert Heijn al vijftien jaar boodschappen vanuit huis bestellen – per telefoon of per Internet – die ze daarna thuisbezorgd krijgen. Ahold investeert miljoenen in uitbreiding van deze dienst.

De concernomzet uit e-commerce is nu zo'n 100 miljoen gulden per jaar. Dat bedrag moet binnen vijf tot tien jaar zijn gestegen tot 7,5 à 15 miljard, maakte Van der Hoeven eerder dit jaar bekend. Ahold gaat het systeem dat bij Albert Heijn is getest ook toepassen bij zijn overige supermarktketens in Europa, Latijns Amerika en de Verenigde Staten. De Amerikaanse dochter Stop & Shop en het Argentijnse Disco hebben al een thuisbezorgservice.

Van der Hoeven zegt zich overigens geen zorgen te maken over de lage beurskoers. Ahold heeft volgens de voorzitter ,,het beste jaar van onze geschiedenis'' achter de rug. Analisten verwachten een stijging van de nettowinst met ongeveer 35 procent, van 1,2 tot 1,6 miljard gulden.