Unilever gaat via Internet inkopen

Unilever, de maker van Calvé sauzen en Omo waspoeder, gaat zijn inkopen organiseren via Internet samen met softwareproducent Ariba. Het nieuwe systeem moet alleen al in de Verenigde Staten leiden tot een kostenbesparing van enige honderden miljoen dollars. Dat heeft het Nederlands-Britse Unilever gisteren bekend gemaakt.

Het gaat om een soortgelijk systeem als andere grote multinationals eerder dit jaar hebben aangekondigd: een centraal punt waar de duizenden verschillende leveranciers hun spullen kunnen aanbieden.

Zo gaat oliemaatschappij Shell voor een inkoopplatform in zee met softwareproducent CommerceOne, waarbij Shell ook andere energiebedrijven uitnodigt om mee te doen. De meeste aandacht trokken de plannen voor een gezamelijk inkoopplatform van de autoproducenten General Motors, Ford en DaimlerChrysler.

Unilever zegt in een toelichting dat het gaat om de inkoop van bijvoorbeeld kantoorartikelen als pennen en papier maar ook om pompen of motoren voor in fabrieken. Het gaat juist niet om de inkoop van grondstoffen voor de waspoeders of voedingsmiddelen die Unilever produceert. Het systeem begint in juni bij de twee Amerikaanse maatschappijen van Unilever en wordt volgend jaar ingevoerd voor het hele concern.

Alle medewerkers van Unilever die bij het inkopen van dergelijke artikelen betrokken zijn, kunnen in de toekomst via het Internet een selectie maken uit een lijst van vooraf goedgekeurde leveranciers die een kwantumkorting geven. Dat systeem vereenvoudigt het inkoopproces en verlaagt de kosten met minimaal 10 procent, zegt een woordvoerder van Unilever.

Verder maakte Unilever gisteren een verrassend akkoord bekend met de Britse tv-zender Channel 5 en de filmstudio Columbia Tri-Star bekend. Unilever, een van de grootste adverteerders ter wereld, koopt voor naar schatting zo'n 20 miljoen gulden de Britse tv-rechten van een groot aantal films en tv-series van Columbia Tri-Star. En die rechten heeft het concern vervolgens met Channel 5 voor reclamezendtijd.