Mogelijk belang ABN in World Online

ABN Amro kan in de maand na de beursgang van World Online een belang verwerven in de Internetaanbieder van drie tot ruim vier procent. De participatie vloeit voort uit een kredietregelening met ABN Amro waarvan World Online melding maakt in het voorlopige prospectus van World Online.

ABN Amro kan zijn belang in World Online verwerven als het een zogeheten warrant uitoefent. Deze geeft het bedrijf het recht aandelen World Online te verwerven tegen de prijs waarvoor het aandeel wordt aangeboden aan beleggers die erop hebben ingeschreven. ABN Amro mag aandelen verwerven ter waarde van 97 miljoen euro. Dat komt neer op tussen drie en meer dan vier procent van het aandelenkapitaal van World Online na de beursgang.

Met zijn potentiële belang benadert ABN Amro de participaties die zijn gereserveerd voor abonnees en werknemers van World Online. Volgens bestuursvoorzitter S. Duffy van World Online hebben zich in de afgelopen weken tienduizenden nieuwe abonnees gemeld die zijn geïnteresseerd, omdat zij als abonnee kunnen rekenen op een voorkeursregeling. Voor deze beleggers is echter niet meer dan 6,3 procent van het aandelenkapitaal na de beursgang gereserveerd. De tweede groep, werknemers van World Online mag gezamenlijk vijf procent van de aandelen verdelen.

Uit het prospectus is verder op te maken dat abonnees in december van het afgelopen jaar 397.000 minuten aan de telefoon hebben gehangen om websites te bezoeken van World Online. Dat is aanzienlijk minder dan de 700.000 minuten die Nina Brink eerder deze week noemde in een interview met deze krant. Brink noemde de telefoonminuten voor een telefoonbedrijf ,,bijna pure winst'. In het prospectus schrijft World Online: ,,World Online deelt pas sinds begin 1999 in de opbrengsten van telecommunicatie. We kunnen er niet zeker van zijn dat [gratis Internet] voldoende oplevert om onze kosten te dekken.'

Het aantal pagina's dat gebruikers hebben opgevraagd (de zogeheten pageviews) in de laatse maand van 1999 bedraagt 118 miljoen. Dat is veel minder dan de Spaanse concurrent Terra Networs van World Online die afgelopen week bekendmaakte dat het aantal pageviews in de laatste maand van vorig jaar is opgevoerd tot 434 miljoen.

Nederland is vooralsnog veruit het belangrijkste land voor World Online. Eind vorig jaar had de Internetaanbieder hier 626.000 klanten waaronder 17.000 bedrijven. Ook van de zogeheten pageviews wordt met 61,4 miljoen het overgrote deel in Nederland gegenereerd. World Online stelt dat het ,,op grond van publieke informatie' de grootste Internetaanbieder van Nederland is. Die stelling werd gisterenmiddag nog eens expliciet bestreden door KPN dat een miljoen particuliere klanten in Nederland claimt. KPN probeert World Online ook internationaal naar de kroon te steken. Het aantal van 1,2 miljoen Internetklanten dat KPN claimt blijft echter achter bij de 1,9 miljoen die World Online zegt in huis te hebben inclusief een in januari overgenomen Britse aanbieder. De inschrijving op de aandelen World Online begint op 3 maart en sluit op 16 maart. De dag daarna komt het aandeel op de Amsterdamse beurs in notering.

World Online

In het artikel Mogelijk belang ABN in World Online (in de krant van zaterdag 4 maart, pagina 17) staat dat ABN Amro een participatie kan realiseren in World Online die kan oplopen tot 3 à 4 procent. Dat moet zijn: 3 tot 4 procent van de nieuwe aandelen van World Online. Het belang van ABN Amro in World Online als geheel kan oplopen tot maximaal één procent. Voor beleggers en werknemers is respectievelijk 6,3 en 5 procent van de nieuwe aandelen gereserveerd.