Nieuwe koers Toneelgroep Amsterdam

Onder het nieuwe leiderschap van Ivo van Hove zal Toneelgroep Amsterdam zich richten op repertoiretoneel in de grote zaal, internationalisering en `laboratoriumtheater' met muziek en video. De groep moet weer duidelijk zichtbaar worden in Amsterdam.

Dat zegt Van Hove vooruitlopend op zijn beleidsplan dat hij 15 maart officieel presenteert. Van Hove, die op 1 januari 2001 aantreedt als artistiek en zakelijk leider, kiest als uitvalbasis de Stadsschouwburg, en niet meer het 'afgelegen' Transformatorhuis. Van Hove wil minder reizen. Het aantal voorstellingen in Amsterdam wil hij verhogen van 120 naar 200 per jaar, het aantal acteurs van twintig naar vijfentwintig. De subsidie moet met anderhalf miljoen verhoogd worden naar 12 miljoen gulden per jaar. De subsidiegevers moeten zich nog buigen over zijn wensen.

Gijs de Lange en Titus Muizelaar stoppen met regisseren bij TGA omdat zij, volgens Van Hove, meer affiniteit hebben met de kleine zaal. De Lange, die vorig seizoen veel succes had met Een ideale vrouw, vertrekt. Muizelaar blijft aan als acteur en om de `communicatie met het tableau-de-la-troupe' te coördineren. Samen met onder anderen Van Hoves rechterhand Hans Dowit vormt hij de dagelijkse leiding. Dowit zorgt voor `de artistieke contacten en de internationale contacten'. Vormgever Paul Gallis ruimt het veld voor Van Hoves vaste vormgever Jan Versweyveld. Ook dramaturge Janine Brogt trekt zich gedeeltelijk terug. Verder blijft de groep grotendeels zoals hij is. ,,Ik wil niemand aan de deur zetten,'' zegt Van Hove. Van Het Zuidelijk Toneel, waar hij nu artistiek leider is, neemt hij spelers Steven van Watermeulen en Gunilla Verbeke mee. Zijn steractrice Chris Nietvelt blijft in Eindhoven.

Van Hove gaat zelf twee regies per jaar doen. In het eerste jaar is dat The Massacre at Paris van Shakespeare's tijdgenoot Christopher Marlowe, ,,een fragmentarisch, puur politiek stuk; rauw en grauw''. Daarna bewerkt hij de film Mean Streets van Martin Scorsese voor theater. Naast hem blijft alleen de huidige artistiek leider Gerardjan Rijnders aan als vaste regisseur. Rijnders, die ook twee regies per jaar gaat doen, begint in zijn nieuwe functie met Macbeth van William Shakespeare, met in de hoofdrollen Pierre Bokma en Marieke Heebink.

De huidige zakelijk leider Gerrit Korthals Altes gaat met pensioen. Van Hove gaat hem zelf opvolgen. Dat hij zowel artistiek als zakelijk leider wordt, vindt hij geen probleem. Van Hove: ,,De scheiding van die twee functies is een achterhaald idee. Artistiek en zakelijk beleid hangen nauw samen.'' Van Hove is ook directeur van het Holland Festival. Hij vindt niet dat deze twee zware functies teveel voor hem zullen zijn. ,,Op dit moment bestaat mijn leven uit alleen maar werken, en ik beleef daar veel plezier aan. Na vier uur zijn de repetities afgelopen en ligt er nog een hele dag voor me. Bovendien besteed ik nu nog drie uur per dag aan reizen. Als ik in Amsterdam zit, hoeft dat niet meer.''

Van Hove wil werken met gastregisseurs als Mirjam Koen en Pierre Audi, en regisseurs uit het buitenland. Ook wil hij samenwerken met `artists in residence', zoals het kleine gezelschap Dood Paard. De Toneelfabriek, het langs grote steden reizende project waarin ook ruimte was voor kleinschalige voorstellingen, verdwijnt. Het Transformatorhuis wil Van Hove aanhouden om een keer per jaar één locatievoorstelling te maken.