Met Barbie onder water

Er zijn veel minder vrouwen die videogames spelen dan mannen. Misschien omdat vrouwen een zekere weerzin tegen technische apparatuur als computers en spelcomputers hebben. Of omdat de meeste videospellen dóór mannen en dus, bedoeld of onbedoeld, ook vóór mannen gemaakt worden. Die hebben nu eenmaal de behoefte zich te bewijzen. Dat verklaart waarschijnlijk de onafzienbare stroom games à la Quake (boosaardige vijanden bruut neerknallen) of Command & Conquer (door strategisch denken de vijand mores leren). En vrouwen voelen zich doorgaans ook wat minder thuis in situaties waarin het leven tot wegwerpartikel is verworden.

De enige genres die bij beide seksen aanslaan zijn puzzel- en avonturenspellen. Daarom heeft Mattel deze genres gecombineerd in Barbie Diepzee Avontuur, een Nederlandstalig Game Boy Color-spel speciaal voor meisjes. Net als in de eerder verschenen pc-versie ga je in drie mooi ontworpen onderwaterwerelden (Koraalrif, Gezonken Schip en Kristallen Stad) op zoek naar een schat. Gestoken in je nieuwste badpak en voorzien van zuurstoftanks en snorkel kun je lang genoeg onder water blijven om je opdracht te volbrengen.

Kom je bij een schelp, dan moet je daarop klikken en verschijnt een puzzel. Heb je die opgelost dan krijg je een stukje van een schatkaart, een gouden munt of een zilveren bedeltje; daarmee open je telkens een nieuw gedeelte van de onderwaterwereld. Heb je alle puzzels opgelost, dan krijg je een wachtwoord en kun je door naar de volgende onderwaterwereld. Hoe je ervoor staat met objecten verzamelen kun je zien in je plakboek, als je de weg kwijt bent kun je een kompas raadplegen.

Op het eerste gezicht een aardig spel, al was het alleen maar omdat de hoeveelheid roze binnen de perken blijft. Maar helaas zit er weinig avontuur in Barbie Diepzee Avontuur. Je zwemt rond tot je een schelp vindt, lost de puzzel op, ontvangt de beloning en gaat op zoek naar de volgende schelp. De `levels' zijn kort, en de ondersteunende muziek gaat snel irriteren. En dat is jammer, want een inventief puzzel/avonturenspel met Barbie had nog altijd een voortrekkersrol op het gebied van `games for girls' kunnen vervullen.

Inventieve puzzel/avonturenspellen bestaan natuurlijk wel degelijk, zij het niet speciaal voor meisjes. Het enigszins verwante Metroid II: Return of Samus voor de Game Boy bijvoorbeeld, waarin je als de jonge vrouw Samus Ares allerlei gevaren in de oeroude, onderaardse steden van de buitenaardse Metroids moet trotseren om je volk te redden. Een opvallend grafisch ontwerp, ingenieuze levels en een beklemmende soundtrack maken dit spel tot verplichte kost – zo had Barbie Diepzee Avontuur moeten zijn!

Eveneens vergelijkbaar is Ecco the Dolphin voor de Mega Drive, Sega's 16-bit spelcomputer uit 1990. Je helpt een dolfijn zoeken naar zijn familieleden die door een wervelwind uit hun vertrouwde omgeving weggerukt zijn. De graphics waren destijds grensverleggend, de animatie van Ecco is zeer levensecht en de prachtige onderwatermuziek kan gezien worden als ambient music avant la lettre. De levels waren gigantisch en de uitdaging was groot genoeg om je dagen, zo niet weken, bezig te houden. Tien jaar later is het spel nog altijd niet verouderd. Het werd opgevolgd door een identieke cd-romversie voor de Sega Mega CD (met orchestrale soundtrack!) en Ecco the Dolphin: The Tides of Time voor de Mega Drive. In de loop van dit jaar zal er eindelijk weer een nieuw Ecco-spel verschijnen: Ecco the Dolphin: Defender of the Future voor de Dreamcast, Sega's nieuwe 128-bit spelcomputer. Dit spel is zo levensecht dat het bijna niet van een documentaire van Discovery Channel te onderscheiden is, en ook het spel is van hoog niveau. Mattel heeft dus nog veel te leren.

Barbie Diepzee Avontuur. Uitgever Mattel, voor Game Boy Color, prijs 80 gulden.