Literaire smaakmakers volgens De Bijenkorf

Warenhuis De Bijenkorf komt voor zijn eigen Boekenmaand met Literaire smaakmakers van journalist en schrijver Ed van Eeden, waarin `toonaangevende uitgevers' vertellen over hun missers en successen. Het boek opent met een lijst van honderd favoriete boeken van Nederlandse literaire uitgevers. Van een top honderd is geen sprake: de lijst werd samengesteld uit een groslijst van driehonderd titels die de uitgevers (welke precies blijft onvermeld) bij de samenstellers indienden. Daarbij werd rekening gehouden met de leverbaarheid van de boeken, zo wordt vermeld.In het essay `Dramatische missers en denderende successen' worden allerhande weetjes over het uitgeefvak opgediend. J.M. Meulenhoff ontvangt bijvoorbeeld jaarlijks 1200 manuscripten van onbekenden, en beschikt daarmee over de hoogste slushpile onder de uitgevers. Het `in-house enthusiasm' is volgens Prometheus-uitgever Plien van Albada van groot belang bij het aan de man brengen van een boek. De rol van de literaire kritiek in het maken of breken van een boek is volgens alle geïnterviewden vrijwel uitgespeeld.

Van de honderd titels wordt ook kort de drukgeschiedenis weergegeven. Het oorlogsdagboek van Etty Hillesum slingerde dertig jaar lang op de bureaus van verschillende uitgevers, voor het in 1981 werd opgepakt door Unieboek. In 1949 verklaarde Geert Lubberhuizen van De Bezige Bij De avonden van Gerard Reve in 1949 `geheel dood', waarna de auteur naar Van Oorschot overstapte. Plien van Albada zeurde, toen ze nog redacteur bij Prometheus was, haar baas Mai Spijkers wekenlang aan het hoofd om de vertaalrechten te mogen kopen van De dwaas van de Zweedse Kerstin Ekman. ``Daar heb je haar weer met haar trollen'', verzuchtte Spijkers, die haar tenslotte haar gang maar liet gaan en zo een nieuwe bestseller-auteur in huis haalde.