Wessanen richt zich op gezondheid

Voedingsconcern Wessanen richt zich de komende jaren op gezondheid en gemak. De groei van het bedrijf moet bijvoorbeeld komen van vitamine-pillen in de Verenigde Staten en magnetron-frikadellen in Nederland.

De divisies die kaas en ontbijtgranen maken zullen vooral op winstgevendheid worden beoordeeld. ,,De trend onder consumenten is naar gezondere voeding en naar meer gemak'', zei bestuursvoorzitter Mac Zondervan gisteren in een toelichting op de jaarcijfers. Wessanen verkocht in 1998 het drankenbedrijf Bols en een wijnhandelaar in Bordeaux. Afgelopen jaar werd die weggevallen omzet en winst volledig vervangen door twee grote acquisities in de Verenigde Staten.

De winst (zonder bijzondere posten) steeg met 16 procent vanaf het lage niveau van 1998, toen Wessanen bijvoorbeeld tegenvallers moest melden bij een fabriek voor kipsnacks in Thailand. De nettowinst kwam uit op 82 miljoen euro (180 miljoen gulden), lager dan een jaar eerder toen Bols voor een boekwinst zorgde. De omzet steeg met 15 procent tot 3 miljard euro (6,6 miljard gulden). Voor volgend jaar rekent het bedrijf op een groei van de winst per aandeel tussen de 10 en 15 procent.

Beleggers reageerden gisteren aanvankelijk enthousiast op de cijfers met een koerswinst van 4 procent, maar de slotkoers was 0,30 euro lager op 10,90 euro. Op de beurs moet midkapfonds Wessanen het vooral hebben van zijn dividend-rendement van ruim boven de 5 procent (0,58 euro per aandeel). ,,Dat is meer dan u van de bank krijgt'', zei financieel bestuurder Koos Kramer gisteren.

Wessanen is actief in vijf tamelijk verschillende takken van sport. Tree of Life, de Amerikaanse distributeur van speciaalvoeding en natuurvoeding, is verreweg de grootste en belangrijkste dochter. Het bedrijf pleegde vorig jaar twee grote overnames: eerst een dochter van Hagemeyer, vervolgens een concurrent in Californië. Met een omzet van 1,8 miljard dollar verspreid over de gehele VS heeft het in de beschikbare markten een aandeel van ongeveer 50 procent. Twee andere dochters in de VS, zuivelconcerns met elk een omzet van een half miljard dollar, hebben een zuiver regionale focus.

Verder heeft Wessanen een Nederlands/Duitse snackdivisie die concurreert met Unileverdochter Mora, een kaasdivisie in Europa en een die ontbijgranenfabriek die enkel eigen merken van supermarkten (private label) produceert.