Toelichting bij geroofde kunstwerken

Musea met kunstwerken in hun collecties die de nazi's van joden hebben gestolen, kunnen deze beter tentoon blijven stellen, mits ze worden voorzien van een toelichting over de herkomst en de nazi-plunderingen.

Dit voorstel van Israelische historici en kunsthistorici komt na de berichten van gisteren over meer dan driehonderd kunstwerken van verdachte herkomst die tussen 1933 en 1945 in Britse musea terecht zijn gekomen.

Zo'n toelichting bij een museaal kunstwerk zou volgens de Israelische experts, vooral jongere generaties over de Holocaust kunnen voorlichten. Door de stukken te laten waar ze nu zijn, zouden bovendien veel juridische kosten worden uitgespaard die de rechtmatige eigenaren of hun erfgenamen nu vaak vergeefs maken om een werk terug te krijgen.

,,De toelichtingen geven een morele dimensie aan de kunstwerken'', aldus Avner Shalev, directeur van het Yad Vashem Holocaust Museum in Jeruzalem. Nu al wordt in het Israel Museum in Jeruzalem bij een schilderij van Camille Pissarro vermeld dat het gestolen werd uit de collectie van Max Silverberg. Diens schoondochter gaf het in langdurig bruikleen op voorwaarde dat dit erbij vermeld zouden worden. Shalev maakt overigens een voorbehoud als het gaat om gestolen kunstwerken uit joods bezit die musea moedwillig vóór en tijdens de oorlog aankochten.

Groot-Brittannië heeft zich met zijn voorlopige rapport over mogelijk van joden geroofde kunst gevoegd bij de veertig landen waar onderzoek gaande is naar de herkomst van `verdachte' kunstwerken. Elan Steinberg van het Joods Joods Wereld Congres in New York vroeg zich gisteren af ,,hoe het toch kan dat er in Groot-Brittannië nu wel zoveel werken opduiken, terwijl er in Amerikaanse musea blijkbaar geen oorlogskunst aanwezig is.'' In oktober maakte de Presidentiële Commissie van Holocaust-tegoeden in Amerika bekend dat aan het eind van de oorlog Amerikaanse generaals handel dreven in de kunst die door de nazi's was buitgemaakt en door de geallieerden in Oostenrijk was geconfisqueerd. Sinds twee jaar buigen ook Amerikaanse musea zich over de herkomst van specifieke stukken, vooralsnog zonder veel resultaat.(AP)