Selectie Musea

Paul Klee

Wat maakt het werk van Paul Klee zo aanstekelijk? Aan het antwoord op deze vraag zijn in de loop van de twintigste eeuw vele woorden besteed. Fantastisch, poëtisch, naïef, humoristisch, mysterieuze beeldtaal, subliem gepriegel van een muzikale tovenaar. Het is allemaal waar, maar zegt te weinig om het oeuvre van een van de grootste moderne kunstenaars recht te doen. Niets was uitgesloten om te dienen als brandstof voor zijn verbeeldingskracht, maar een van belangrijkste inspiratiebronnen was toch de mythologie, niet alleen de klassieke mythologie, ook de Germaanse wind- en vuurgeesten, de heksenmoeders, trollen en komedianten. Van alle schilderijen, aquarellen, tekeningen en prenten die een relatie met de mythologie onderhouden, zijn er nu bij Museum Boymans Van Beuningen 140 te zien.

Paul Klee en het masker van de mythologie t/m 21 mei in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u.

Foto's

Ze werken allebei met fotografie en richten beiden hun camera op de hedendaagse stad. Maar dan houdt de vergelijking ook op tussen de Italiaan Gabriele Basilico en de Zwitser Beat Streuli. Op hun dubbeltentoonstelling Urban Views in het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn het vooral de grote verschillen in aanpak die opvallen. Basilico (1944) maakt met een grootbeeldcamera klassieke, verstilde zwart-witfoto's van gebouwen, straten en bruggen. Streuli (1957) registreert in zijn dynamische kleurenfoto's de mensen die de eigentijdse metropolen bewonen. Ondanks de grote tegenstellingen tussen hun oeuvres, vullen de twee fotografen elkaar op deze tentoonstelling prachtig aan. De verlaten straten, lege pleinen en gesloten appartementencomplexen die Basilico heeft vastgelegd, zien eruit als een filmset waaruit de acteurs zijn weggelopen en die acteurs vinden we weer terug op de foto's van Streuli.

Urban Views, foto's van Gabriele Basilico en Beat Streuli t/m 16 april in het Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-17u.

Jong

Je was jong en je wilde niks. Althans in de ogen van je ouders wilde je niks. Niks goed boek lezen, maar buiten op straat rondhangen, of bij vrienden thuis plaatjes draaien van bedenkelijk allooi. Nozemrock van Elvis Presley, `Yeah, Yeah, Yeah'-muziek van de Beatles of luisteren naar de subversieve songteksten van Bob Dylan. Op de dubbeltentoonstelling 1950-2000 Jong! jongerencultuur en stijl in Nederland zijn de iconen van de onvolwassenheid te zien. In het Drents Museum in Assen wordt tot en met 7 mei de periode 1950-1990 in beeld gebracht. Aansluitend gaat de tentoonstelling naar Rotterdam van 27 mei tot en met 20 augustus. In het Historisch Museum van Rotterdam loopt eerst Jong! 1990-2000. Beide tentoonstellingen tonen ook de kracht van de commercie. Waren medio jaren zestig onder de brommers de Puch en, qua schoenen, Clarks populair, de meeste attributen die als onderscheidingsmiddel werden gekocht, waren merkloos. Opvallend echter aan de meer dan manshoge panelen in het Rotterdams Historisch Museum, is het festijn der merken. Jongeren in de jaren negentig: skater, gabberin en hip hopper dragen Carhartt, Nike, Australian, HH en Tommy Hilfinger.

Jong! jongerencultuur en stijl in Nederland 1950-1990. T/m 7 mei in het Drents Museum, Brink 1, Assen. Di t/m zo 11-17u. Daarna in het Historisch Museum Rotterdam van 27 mei t/m 20 aug, Rotterdam. Di t/m vr 10-17u, za/zo 11-17u.

Jong! jongerencultuur en stijl in Nederland 1990-2000 t/m 7 mei in het Historisch Museum Rotterdam t/m 7 mei, daarna in het Drents Museum 27 mei t/m 6 aug.

Design

De 20ste eeuw zal onder meer de geschiedenis ingaan als de eeuw van het moderne design. Moderne vormgeving staat voor strak, eenvoudig en natuurlijke materialen. Rijke, ronde vormen en bonte kleuren zijn taboe, zakelijkheid en vooral afstandelijkheid staan voorop. Maar wie terugblikt op de vorige eeuw ziet dat de werkelijkheid, zoals altijd, veel genuanceerder is dan door bijna iedereen wordt aangenomen. In de Beurs van Berlage zijn nu zo'n tweehonderd voorwerpen tentoongesteld, variërend van stoelen en tafels tot en met textiel, serviesgoed en sieraden. Boven de hele tentoonstelling hangt een wolk van surrealisme, expressionisme, het onderbewuste en het irrationele. Een lachende vaas van Picasso, een broche in de vorm van een gesmolten gouden horloge van Dali. Zo wordt duidelijk dat de fantasie een belangrijke rol heeft gespeeld in het moderne design van de vorige eeuw. En daardoor is het heerlijk toeven op die wolk in de Beurs van Berlage.

Designed for delight. Toegepaste kunst en design uit de 20e eeuw t/m 26 maart in de Beurs van Berlage, Damrak 243, Amsterdam. Di t/m zo 11-17u.

De school van Rubens

Naast zeventiende-eeuwse `schilders van de werkelijkheid' en Noord-Nederlandse classicisten, was er in het huidige Nederland nog een duidelijk te definiëren groep kunstenaars werkzaam. Deze schilders kwamen uit het tegenwoordige Noord-Brabant, dat in de zeventiende eeuw geen deel uitmaakte van de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën. De streek vormde een eenheid met de Zuidelijke Nederlanden. Het artistieke centrum was Antwerpen. Theodoor van Thulden, zijn stadgenoot Abraham van Diepenbeeck en Thomas Willeboirts Bosschaert, hoofdrolspelers op de tentoonstelling `Meesters van het Zuiden; barokschilders rondom Rubens' in het Noordbrabants Museum, verbleven alledrie geruime tijd in Antwerpen en alledrie zijn ze in de kunstgeschiedschrijving sterk overschaduwd door de kunstenaars die daar de dienst uitmaakten: Rubens, Van Dyck en Jordaens. Maar opvallend genoeg kreeg het werk van de (katholieke) Antwerpse Brabanders in het calvinistische Den Haag van stadhouder Frederik Hendrik veel waardering.

Meesters van het Zuiden; barokschilders rondom Rubens t/m 7 mei in het Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, 's-Hertogenbosch. Ma-vr 10-17u, za zo 12-17u.

En verder

Arnulf Rainer: overzichtstentoonstelling van 50 jaar werk t/m 2 april in het Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-17u; Jacob Olie, fotograaf van 19de-eeuws Amsterdam t/m 16 april, Gemeentearchief Amsterdam, Amsteldijk 67. Ma t/m zo 11-19u; Jan Hendrik Weissenbruch 1824-1903 Voorbij de Haagse School t/m 21 mei in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u; In helder licht; Abraham en Jacob van Strij, Hollandse meesters van landschap en interieur omstreeks 1800 t/m 16 april in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40. Di-zo 11-17u; Jozef Israëls, meester van het sentiment t/m 5 maart in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen. Di-zo 10-17u. Jozef Israëls, zoon van het oude volk t/m 2 april in het Joods Historisch Museum, JD Meijerplein 2-4, Amsterdam. Dag 11-17u; Aardse schoonheid, hemelse kunst t/m 24 april in De Nieuwe Kerk, Dam, Amsterdam. Dag 10-18u, do tot 22u; Amsterdams Goud en Zilver t/m 26 maart in het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dag 10-17u.