Heineken opent strijd om Bass

Heineken gaat een bod uitbrengen op de Britse bierbrouwerij Bass. Dat heeft bestuursvoorzitter Karel Vuursteen vanochtend bekend gemaakt. Bass gaat waarschijnlijk rond de 7 miljard gulden kosten.

,,Bass zou perfect passen in onze strategie'', zei Vuursteen. ,,We kijken er met buitengewone belangstelling naar. We doen mee in het biedingsproces. Er wordt een bod van ons verwacht. En dat gaan we uitbrengen.''

Analisten schatten dat Bass 1,8 tot 2 miljard pond moet opbrengen, ofwel 6,5 tot 7,2 miljard gulden. De overname zou verreweg de grootste ooit zijn van Heineken, de op één na grootste bierbrouwer ter wereld. Het record van Heineken is 1,75 miljard gulden voor het Spaanse Cruzcampo, afgelopen jaar.

Bass is te koop gezet door het moederconcern dat zich wil concentreren op zijn hotels (bijvoorbeeld Des Indes en het Amstelhotel) en zijn pubs. Bass heeft een marktaandeel van ongeveer 25 procent in de Britse markt en is onder meer eigenaar van de pilsmerken Carling en Tennant's, de marktleiders in Engeland en Schotland.

Vuursteen houdt, zonder namen te noemen, rekening met een biedingsstrijd. Waarschijnlijk hebben ook het Zuid-Afrikaanse SAB, dat een beursnotering heeft in Londen, en het Deense Carlsberg belangstelling. ,,Als zij op dezelfde manier naar de Britse markt kijken als wij, hebben we een goede kans'', zei Vuursteen.

De kans wordt kleiner als bijvoorbeeld SAB bereid zou zijn een forse overnamepremie te betalen, zoals vorig jaar in Tsjechië. Daar werd Heineken door SAB afgetroefd bij de strijd om Pilsner Urquell. ,,Zijn we jarenlang mee bezig geweest'', zei Vuursteen. ,,Maar de prijs die is betaald, stond in geen verhouding tot de voordelen die wij er konden behalen.''

Als voordelen van een overname van Bass noemde Vuursteen de kans om het Heineken-merk in de Britse markt te herpositioneren tot het chique merk dat het overal elders in de wereld is. Heineken Cold Filtered, met een afwijkende smaak en een lager alcoholpercentage, wordt in Engeland nu nog gebrouwen door Whitbread. ,,De licentie met Whitbread heeft in het verleden goed gewerkt, maar daar kijken we nu anders tegen aan. U weet hoe belangrijk het Heineken-merk voor ons is. We zijn langetermijndenkers. Merken bouwen doe je voor de oneindigheid.''

Hoe belangrijk de merken en de marketing zijn, bleek uit de cijfers over het afgelopen jaar die Heineken vanochtend presenteerde. De uitgaven voor marketing stegen in 1999 met 22 procent van 1,74 tot 2,12 miljard gulden. Meer dan de helft daarvan wordt uitgegeven voor de drie groepsmerken - Heineken, Amstel en Murphy's - de rest aan de tientallen lokale, nationale merken van de brouwerij, zoals Brand in Nederland of 33 in Frankrijk.

De nettowinst steeg afgelopen jaar met 16 procent tot 1,14 miljard gulden op een 14 procent hogere omzet van 15,7 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat steeg met 21 procent tot 1,76 miljard gulden. Het voorgestelde dividend is 0,40 euro per aandeel (tegen 0,32 euro vorig jaar). De resultaten waren iets beter dan het gemiddelde van de voorspellingen van analisten. De winststijging was onder meer te danken aan lagere grondstofprijzen, hogere volumes, een betere verkoopmix (relatief meer duur bier), hogere prijzen en de overname van de Poolse brouwerij Brewpole. Het groepsvolume steeg met 16 procent van 58 tot 68 miljoen hectoliter.