Akkoord over beperking lawaai bij Malpensa

Investeringen van bijna 400 miljoen gulden moeten de geluidsoverlast rondom het Milanese vliegveld Malpensa beperken en het mogelijk maken dat deze luchthaven beter gaat functioneren als hub. Maar buitenlandse maatschappijen vinden de tijd te kort om de nieuwe situatie al aan het eind van deze maand te laten ingaan.

De ministers van Transport en Milieu hebben met de regio Lombardije, de provincie Milaan en Varese en de gemeentes Somma Lombardo, Lonate Pozzolo en Ferno een akkoord gesloten over een reeks maatregelen om de geluidsoverlast te beperken. Overschrijding van de Europese geluidsnormen was een van de redenen die uitgroei van Malpensa tot een volwaardige hub, een sleutelelement in de samenwerkingsplannen tussen de luchtvaartmaatschappijen KLM en Alitalia, in de weg hebben gestaan.

De vierhonderd miljoen gulden die het centrum-linkse kabinet op de begroting had gezet voor Malpensa, zal worden gebruikt voor geluidswering in particuliere en openbare gebouwen, en voor de verplaatsing van een aantal scholen en huizen. De details hiervan moeten worden uitgewerkt door een commissie waarin alle ondertekenaars vertegenwoordigd zijn.

,,Dit akkoord heeft de initiatieven voor relocatie en voor beperking van de geluidsimpact concreter gemaakt'', zei minister van Transport Bersani. ,,Het maakt ook het vooruitzicht van Malpensa als een belangrijke hub geloofwaardiger.'' Verwacht wordt dat hij binnen een paar dagen een decreet uitvaardigt over de verdeling van vluchten tussen de twee Milanese vliegvelden Malpensa en Linate.

In een voorschot op dat decreet, waarbij minder vluchten naar Malpensa worden verplaatst dan Alitalia en KLM hadden gewild, heeft de burgemeester van Rome gisteren gezegd dat Alitalia heel het concept Malpensa moet herzien. Burgemeester Rutelli heeft steeds geprotesteerd tegen wat hij zag als een geforceerde afslanking van het Romeinse vliegveld Fiumicino ten koste van Malpensa, omdat een aantal intercontinentale vluchten van Rome naar Milaan is overgebracht.

Buitenlandse Europese luchtvaartmaatschappij, die zich al jarenlang verzetten tegen de opkomst van Malpensa, hebben geprotesteerd dat de tijd te kort is om al voor het einde van deze maand uitvoering te geven aan het decreet. Zij hebben hun bezwaren doorgespeeld aan de Europese Commissie. De Italiaanse minister van Transport pleegt nu bijna dagelijks overleg met Brussel.