KRANTENSTRIPS

Onweerstaanbaar oubollig, absurd, melig en/of gewoon grappig: de stoer getekende krantenstrip Heinz boeit al meer dan twintig jaar. Maar wie die periode probeert te overzien ontdekt meer bijzonders: de serie toont de invloed van de populaire cultuur op de Nederlandse jeugd, vanaf de middelbare schooljeugd uit de jaren vijftig tot de huidige achterbankgeneratie. Bovendien trekken alle typisch Nederlandse maatschappelijke trends en malligheden langs: geparodieerd, becommentarieerd of gewoon opgemerkt. Van krakersbeweging tot poldermodel, van de Dikke en de Dunne tot Dolly Parton, van de maakbare samenleving tot de populairste televisiereclames: Heinz lijkt een schatkamer voor toekomstig geschiedkundig sociologisch onderzoek en een perfecte inburgeringstest.

De tekenaars en bedenkers van Heinz, René Windig (1951) en Eddie de Jong (1950), maakten al op de Amsterdamse Barleus-school deel uit van hetzelfde striptekenaarscollectief en bleven ook daarna samen tekenen. Windig en De Jong begonnen hun `officiële' loopbaan bij de Nederlandse editie van het jeugdblad Donald Duck, waar ze min of meer toevallig terecht kwamen omdat een sollicatie-afspraak in hetzelfde gebouw bij het jeugdblad Pep wegens een misverstand niet doorging. Ze kregen de opdracht de Donald Duck-verhalen te tekenen. Door de strenge regels uit Amerika over de scenario's en de stijl waarin de eend moest worden getekend, hielden ze het daar niet lang uit. Wel resteert uit die periode een blijvende bewondering voor de Amerikaanse Duck-tekenaar Carl Barks, nog duidelijk aanwezig in hun tekeningen.

Windig en De Jong vonden de artistieke vrijheid die ze zochten in hun eigen stripblad Gezellig en Leuk, waarin ze onder meer een liefdevolle persiflage maakten op de strip Dick Bos van Alfred Mazure: Dick Bosch. De strip Rockin' Belly over de avonturen van een punker en zijn kat Heinz, die Windig en de Jong tekenden voor het krakersblad Bluf trok de aandacht van de Het Parool en in 1986 debuteerde het verhaal op de kinderpagina van de Amsterdamse krant. En toen Het Parool De Jong en Windig verzocht een dagstrip te maken, promoveerde Heinz de kat tot hoofdrolspeler in de gelijknamige strip die op 2 jan 1987 debuteerde.Inmiddels zijn er eenentwintig verzamelalbums verschenen van Heinz en zijn nog steeds uitdijende entourage.

René Windig en Eddie de Jong ontvingen in 1991 de Stripschapprijs voor hun hele oeuvre.