Helikopters en water

Drie weken geleden sijpelden de eerste berichten over de grote overstromingen in zuidelijk Afrika tot de Westerse nieuwsmedia door. Melding werd gemaakt van tientallen doden en 100.000 daklozen in Mozambique. Ten minste zo belangrijk toen nog was de mededeling dat in Zuid-Afrika delen van het bij toeristen zo bekende Krugerpark wegens de overlast gesloten waren.

Sindsdien is het water blijven stijgen en het aantal slachtoffers ook. De laatste berichten spreken over honderden doden en 300.000 daklozen in Mozambique, het zwaarst getroffen gebied. Tot gisteren vlogen er zeven helikopters uit Zuid-Afrika over het gebied en symboliseerden daarmee de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Klemmende vraag: waar is de rest?

Negen jaar geleden leidde in Nederland het `veranderde wereldbeeld' tot het plan voor een luchtmobiele brigade. Behalve voor vredesoperaties ook geschikt voor het verlenen van ,,humanitaire noodhulp bij plotseling optredende calamiteiten'', aldus de toenmalige minister van Defensie aan de Tweede Kamer. Transporthelikopters vormden een cruciaal onderdeel van de materiële uitrusting. Ze zijn inmiddels aangeschaft, de `Chinooks' en de `Coogars', in de vakpers vooral ook geroemd wegens hun reddingscapaciteiten.

Naar Mozambique gaan ze niet. ,,Dat zou te lang duren'', zegt de woordvoerder van Ontwikkelingssamenwerking. De helikopters moeten per slot van rekening helemaal geschikt gemaakt worden voor vervoer door de lucht, wat bijvoorbeeld betekent dat de rotorbladen eraf moeten worden gehaald.

Snel en goed inzetbaar, eventueel over langere afstanden, dat heette bij de plannenmakerij het `multifunctionele concept' van de luchtmobiele brigade. In Mozambique weet men nu wat dat inhoudt.