Flevo Ferries voelt zich in de steek gelaten

De veerverbinding tussen Flevoland en Amsterdam is bijna failliet. Na miljoenen subsidie staat het bedrijf er nu alleen voor.

De overheid, die volgens directeur T. Willemsen van Flevo Ferries mede-verantwoordelijk is voor zijn ondergang, is ook zijn laatste strohalm. In zijn kantoor met uitzicht op de boten waar hij zoveel geld aan heeft verloren, vertelt hij hoe het mis ging. Zijn veerdienst moest forensen tussen Flevoland en Amsterdam een alternatief bieden voor de dagelijkse files. Als boegbeeld van de strijd tegen de drukte op de snelweg kon het project rekenen op steun. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaf via de provincie Flevoland acht miljoen gulden aanloopsubsidie, Lelystad en Almere droegen de aanlegkosten van de steigers, de gemeente Amsterdam betaalde een half miljoen voor aanlegvoorzieningen en verstrekte via het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) die de exploitatie en het onderhoud van de boten verzorgde, rond de vier miljoen gulden aan krediet. Willemsen en zijn zakenpartner J. Nieuwenhuijs staken er drie miljoen aan eigen geld in.

Nog geen twee jaar later staat er een ruïne. Flevo Ferries heeft de laatste hoop gevestigd op Amsterdamse raadsleden: zijn zij bereid om nog eens tien miljoen gulden uit te trekken voor een doorstart? De overheid heeft niet meegewerkt, zegt Willemsen. De Japanse schepen die ze kochten, moesten voor miljoenen guldens worden aangepast om door de keuring van de scheepvaartinspectie te komen. Willemsen: ,,Een specialist van het GVB is meegereisd naar Japan om de schepen te bekijken. `Doen' was het advies bij terugkomst. Maar na de aankoop (drie miljoen gulden per schip) bleek dat de deuren vijf centimeter te smal waren en het zicht vanuit de bestuurscabine niet ruim genoeg. Ons plan om dat op te lossen met camera`s, werd niet geaccepteerd. Aan de ene kant gaf het rijk ons subsidie, maar aan de andere kant belemmerden ze ons om uit te varen.''

De vertraging was cruciaal, volgens Willemsen. De verbinding met Almere ging pas in september vorig jaar van start, die met Lelystad pas afgelopen januari. ,,Voor een succesvolle veerdienst heb je een zomer nodig. Wij moesten door de vertraging in de winter beginnen. Daardoor hadden we meteen hoge kosten en geen reserves.''

Het geld is nu op. En niemand staat te springen om de tien miljoen gulden die volgens Willemsen nodig is voor een doorstart, te geven. De gemeente Amsterdam trok zich vorige week terug uit onderhandelingen over een overname van Flevo Ferries door het GVB. Het zou een goede uitweg zijn geweest voor Willemsen en Nieuwenhuijs. Als aandeelhouder zouden ze de geleden verliezen eventueel later kunnen terugverdienen. Maar één van de partners bij de overname, Arriva Nederland, trok zich terug en wethouder Ter Horst concludeerde uit gesprekken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Flevoland en Almere en Lelystad dat ze er geen geld meer in willen stoppen.

Ter Horst heeft geen zin in een eenzaam avontuur met Flevo Ferries, zo schreef zij afgelopen vrijdag aan de gemeenteraad. Willemsen was verrast. ,,Twee weken geleden hoorde ik nog van het GVB dat het er goed voor stond. Het is heel frustrerend dat de gemeente voor een project met zo'n groot maatschappelijk belang na zes maanden de kraan al dichtdraait.''

Het raadslid Bijlsma (PvdA), vanaf het begin een van de grootste voorstanders, reageert terughoudend op het verzoek van Willemsen en Nieuwenhuijs, vorige week aan de raad, voor een snelle reddingsactie. ,,Zij denken dat als ze ons een brief sturen, wij de zaken meteen even regelen, maar zo werkt dat niet in de politiek.''

Pas over twee weken komt de commissie die over de Flevo Ferries moet besluiten bij elkaar, zegt Bijlsma. Flevo Ferries is tegen die tijd allang failliet, vreest Willemsen. De Duitse verhuurder heeft afgelopen weekeinde al in het geniep twee boten teruggehaald uit angst voor een faillissement.

Maar voordat toezeggingen worden gedaan, wil Bijlsma weten waarom andere partijen er geen geld meer voor overhebben. Hij voelt weinig voor overname door het GVB als er geen andere financiers zijn. Volgens een woordvoerder van de wethouder, die met vakantie is, probeert de gemeente nog steeds om ,,draagvlak te vinden'' bij andere overheden.

Volgens een woordvoerder van de gemeente Lelystad staat het onderwerp daar niet op de agenda. Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt dat serieus wordt gekeken naar de mogelijkheden van een doorstart. ,,Wij willen de veerverbinding graag, wie hem ook verzorgt'', zegt zij. Maar gedeputeerde D. Van Hemmen (CDA) van Flevoland zegt dat het College van Gedeputeerde Staten niets voelt voor een nieuwe financiële injectie. ,,De overheid heeft er al veel geld in gestoken. Het is nu aan de onderneming zelf om waar te maken wat zij heeft beloofd.''