EasyJet gaat met Mercedes in goedkope autoverhuur

De `goedkope' Brits-Zwitserse luchtvaartmaatschappij EasyJet gaat voor haar nieuwe autoverhuurbedrijf EasyRentaCar gebruikmaken van Mercedessen. De Griekse directeur-eigenaar Stelios Haji-Ioannou maakte vandaag op de autosalon in Genève bekend een exclusieve lease-overeenkomst te hebben gesloten met DaimlerChrysler voor de levering van 5.000 auto's uit de A-klasse.

EasyRentaCar, dat in april van start gaat, moet net zo'n prijsbreker worden als EasyJet. Stelios kondigde aan tarieven te gaan hanteren die slechts eenderde bedragen van de prijzen van gevestigde verhuurbedrijven als Avis, Budget en Hertz. ,,We gaan deze bedrijfstak op zijn kop zetten, er zijn grote schaalvoordelen te behalen'', zegt de Griekse rederszoon vandaag in de Financial Times.

EasyRentaCar hoopt eind volgend jaar 30.000 auto's van DaimlerChrysler te leasen. De huurtarieven voor de Mercedes-A, een kleine ruimtewagen, zullen zo'n 30 tot 35 gulden per dag bedragen. De prijzen kunnen zo laag zijn omdat EasyRentaCar in tegenstelling tot andere verhuurbedrijven slechts één type auto levert. De auto's zijn bovendien alleen via het Internet te boeken. Het verhuurbedrijf begint dit jaar met vestigingen in Londen, Barcelona, Nice, Malaga en Edinburgh. Later zullen Amsterdam en Genève volgen. EasyRentaCar rekent er op zijn auto's 180 dagen per jaar te kunnen verhuren.

Voor DaimlerChrysler betekent de overeenkomst een flinke impuls voor de A-klasse. ,,Plotseling hebben we er een grote afnemer bij'', zegt een woordvoerder. Pogingen van de Duitse fabrikant om ook de markt van kleinere auto's te veroveren, zijn nog niet echt succesvol. Van de twee jaar geleden geïntroduceerde A-klasse zijn er vorig jaar 207.000 verkocht.

Stelios breidt zijn imperium steeds verder uit. Na goedkoop vliegen volgde een keten van Internetcafés. Na het autoverhuurbedrijf wil de 34-jarige Griek, die vorig jaar vergeefs probeerde Air Holland te kopen, ook gaan bankieren. Dit jaar bedraagt de omzet van EasyJet naar verwachting zo'n 640 miljoen gulden. Analisten rekenen op een beursgang, die het bedrijf 1,3 miljard gulden kan opleveren.