Pete Felleman (1921-2000)

Op 21 mei 1953 organiseert promotor Paul Acket in het Rembrandt Theater in Eindhoven een jazzconcert in navolging van zijn Amerikaanse collega Norman Granz. Een concert als een jamsession, waarbij jazzmusici van verschillende leeftijd en disciplines vrijwel niet gerepeteerd met elkaar samenspelen.

Op 6 april vond de première van deze session plaats in het Kurhaus in Scheveningen en het bleek muzikaal een groot succes te zijn. Waarop Acket besloot het concert in Eindhoven zo vanuit de zaal op de magnetofoonband, het vinylite of de schellak, te zetten inclusief alle auditorium reacties, de kleine foutjes, maar vooral de bijzonder losse sfeer die de jamsession eigen is. Om die sfeer nog te accentueren werd de toenmalig zeer populaire Vara radio-dj Pete Felleman aangesteld die met zijn schitterende, diep bronzen, bariton stem en veramerikaniseert Nederlandse taalgebruik radio-programma's presenteerde als Swing & Sweet from Hollywood en later 52nd Street.

De muziek van het Eindhoven concert, indertijd uitgebracht op een 25 cm lp van het Omega label, heeft de tand des tijds niet geheel getrotseerd, maar de aankondigingen van Felleman zullen nooit meer overtroffen worden. Een woordelijk verslag van de aankondiging van het openigsnummer Perdido:

,,DIT IS EEN JAMSESSION.......... een jamsession waarvoor niet werd gerepeteerd........... waarvan iedere noot in elke solo ter plaatse wordt geïmproviseerd............ waarbij zelfs de volgorde van die soli niet vooraf werd genoteerd. ................ De musici die aan deze session medewerken kwamen uit alle hoeken van ons land, tezamen vormen ze een unieke combinatie....... Jazz at the Kurhaus! JAZZ AT THE KURHAUS.....(...)

,,Ritme door een Nederlandse drummer van internationaal niveau........ een man die de logische evolutie doorliep van Dixieland bij het Dutch Swing College tot Bop bij het Atlantic quintet........ RITME DOOR TONNY NUSSER! ............... En... door een jonge man die pas een goed jaar geleden z'n eerste naam en faam verwierf maar in dat korte bestek al klom tot de bassist die komt............ HANK WOOD! ..... Een benjamin nu..........! Negentien jaren jong... doch evengoed al drie seizoenen vakervaring.......... toch al een solist waarover de collega's spreken........ gitarist ROB PAUWELS! (...) Het derde deel is de achttienjarige Al Haig-Bud Powell stylist en Don Byas solist, ... pianist FRANS ELSEN! (...)

,,DE BLAZERS....ZES IN TOTAAL! .... Als eerste een jeugdig trompettist met een fijn gevoileerde toon......... een snel groeiend stylist in het Miles-idioom........ NEDLEY ELSTACK!....... Op de trombone een man die een wel zeer kleurrijke carrière kent.... Hij begon in de veertiger jaren bij Klaas van Beek, ..... hij speelde in Zweden en in de U.S. zone............ Hij blaast thans bij de Dixieland Pipers...... Hij blijft de Pipers en de Dixieland voor een avond ontrouw want in Jazz At The Kurhaus speelt mee ...... HANS VAN ASSENDERP!...... SCHIJNWERPER OP DE SAXEN....... Op alt een jonge man die niet kopieert en niet immiteert, maar die zijn Konitz terdege kent........ aandacht voor de coming man in het Cool Idioom.........TONY VOS!! ....... En thans....... DE TENORISTEN: Als eerste, serieus student van de Zoot Sims-stijl............. de vroegere starsolist van Rob Pronk en Ernst van't Hoff...... ANDRE BLOK.............. vervolgens de man die binnenkort andermaal over de grenzen trekt als leider van het Metronome Sextet........ U kent hem als alt-solist en klarinettist..... Ge hoort hem vanavond voornamelijk als tenorist....JOS VAN HEUVERZWIJN. ......... Tenorsax nummer drie......... met de Rita Reys combo vierde hij tot voor kort triomfen in alle Amerikaans clubs van het continent........ een nieuwe naam voor Nederland, maar een onbetwist talent ...............TOON VAN VLIET!

EEN ALT......... TWEE KOPER........ DRIE TENORS...... VIER......RITME!!!!! DIT ..IS... JAZZZZZZZZZ... .AT.. ..THE. ..KURHAUS!

(http://www.hansdulfer.nl en dulfer@planet.nl)

    • Hans Dulfer