Duitsland

Mies van der Rohe

Het Weissenhof-complex in Stuttgart uit 1927, het Duitse Paviljoen voor de Wereldtentoonstelling in Barcelona uit 1929 en de Villa Tugendhat in Brno uit 1930: met hun vloeiende ruimtelijkheid en eenvoudige staal-glas-combinaties beïnvloedden deze gebouwen de architectuur tot diep in de jaren zestig. Mies van der Rohe maakte ook de meubels voor zijn gebouwen. De Freischwinger bijvoorbeeld, een stoel die hij in 1927 ontwierp. Een grote tentoonstelling in Leipzig belicht de esthetische en technische relatie tussen de gebouwen en de meubelen van de meester. Van 24 febr t/m 30 april, Grassi Museum, Johannisplatz 5-11. Di, zo zo 10-18u, wo 10-20u. Inl 00-493412142113.

Verantwoord griezelen

In 1977 ontwikkelde een anatoom aan de universiteit van Heidelberg een baanbrekend procédé voor het conserveren van dood weefsel: de plastinatie. Professor Günther von Hagens wilde zijn droge en geurloze preparaten echter meer dan alleen wetenschappelijk toepassen. In samenwerking met het Museum für Technik und Arbeit in Mannheim zette hij een expositie op die de wereld verbaasd deed staan. Hagens toonde het complete palet van zijn talent: dode lijven, opengesneden, uit elkaar gehaald, in schijfjes gesneden, kunstig gearrangeerd. Wat aandoet als een mengeling van horrorkabinet en kunstshow is in werkelijkheid een didactische aangelegenheid. Hagens' ideaal: de gezondheidsleer aan leken uitleggen, door inzicht te verschaffen in zieke en gezonde lichamen. T/m 31 juli; Heumarkt, Keulen. Ma-za 9-23u, zo 11-23u. Inl 00-49221272950.

Beauty Now

Mooie mensen wonen groter, eten lekkerder, hebben de beste banen. Mooie mensen worden op een voetstuk geplaatst - ook door kunstenaars. Alleen verandert het schoonheidsideaal nogal eens, zo blijkt uit de tentoonstelling Beauty Now- Die Schönheit am Ende des 20. Jahrhunderts in München. Was schoonheid bij de oude Grieken met behulp van geometrie en proportieleer nog meetbaar, later verdween zij als artistieke categorie en het knappe uiterlijk werd steeds meer vervangen door de zoektocht naar waarheid. Met als gevolg dat Picasso de vormen versplinterde en Marcel Duchamp een vrouw met een baard schilderde. Pas eind jaren zestig haalde de pop-art, via de massamedia en de reclame, de schoonheid terug naar de kunst. Dat deed in de eerste plaats Andy Warhol, die met acht schilderijen vertegenwoordigd is en die speels omging met het begrip. Dat geldt in zekere zin ook voor de foto's van Cindy Sherman en Yasumasa Morimura, of voor de gerasterde bunnies van Sigmar Polke. Louise Bourgeois is meer geïnteresseerd in tegenbeelden: haar lappenpoppen hebben iets lelijks. T/m 30 april in het Haus der Kunst, Prinzregentenstr. 1. Ma-zo 10-22u. Inl 00-4989222655.

En verder

Das Ende einer Paarung, treurspel over de zelfmoord van de grüne politici Petra Kelly en Gert Bastian op 22 en 23 febr in het Berliner Ensemble 00-493028408155; Kurt Schwitters - Eine Retrospektive t/m 16 maart in het Museum der Bildenden Künste, Leipzig 00-493412169914; Holländischer Klassizismus - Malerei des 17. Jahrhunderts t/m 30 april in het Städelsche Kunstinstitut, Frankfurt/M 00-4969605098-0; Das fünfte Element - Geld oder Kunst, met objecten uit Egypte, Byzantium en het moderne Europa t/m 14 mei in de Kunsthalle, Düsseldorf 00-492118996240.