Crashes smet op imago Audi TT

De Audi TT blijkt gevaarlijk speelgoed in handen van onervaren chauffeurs. Met kostbare extra voorzieningen probeert de fabrikant de onrust over de veiligheid van de sportwagen weg te nemen.

Een waar kunstwerk, een auto om verliefd op te worden – autojournalisten kwamen twee jaar geleden superlatieven tekort om de Audi TT coupé te beschrijven. Na een aantal dodelijke ongevallen heeft de bestuursvoorzitter van Audi zich deze week geëxcuseerd bij de eigenaren van de snelle sportwagen.

Het pronkstuk van Audi is nuchter beschouwd een belachelijk dure auto. De TT is gebaseerd op de Volkswagen Golf, maar kost meer dan het dubbele (het basismodel is te koop vanaf 85.700 gulden) en heeft achterin nauwelijks zitplaats. Maar door de oogstrelende vormgeving en zijn fantastische rijeigenschappen smolten de kenners voor de kikkervormige sportwagen. In korte tijd werden wereldwijd 55.000 exemplaren van de TT verkocht.

Maar wat eens de droom was van menige automobilist, raakte afgelopen jaar bezoedeld door een reeks van dodelijke ongelukken. Duitse snelheidsliefhebbers die op zoek gingen naar de limieten van de 180pk-sterke motor eindigden op de Autobahn opvallend vaak in de vangrails. Toen vorige maand ook de voormalige Oost-Duitse rallykampioen Peter Hommel in zijn TT verongelukte, bereikte de discussie over de veiligheid van de sportwagen een hoogtepunt.

Audi reageerde deze week. Op een persconferentie in München pronkte bestuursvoorzitter Franz-Jozef Paefgen met de uitkomsten van een technisch onderzoek van TÜV Süddeutschland, de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer. Vergeleken met twaalf concurrenten uit het sportwagensegment komt de TT naar voren als een bovengemiddeld goede auto zonder constructiefouten, zonder tekortkomingen en zonder montagefouten. Niettemin bood Paefgen zijn excuses aan.

,,Wij willen ons verontschuldigen voor de onzekerheid, in welke vorm dan ook, die bij onze TT-rijders is ontstaan'', zei de Audi-topman. Om de onzekerheid bij de eigenaren weg te nemen, kunnen alle 20.000 Duitse bezitters van de sportwagen het kostbare elektronisch stabiliteitsprogramma ESP in hun auto laten inbouwen voor een bedrag van 650 mark. Deze voorziening, die de aandrijving corrigeert als de auto in het grensbereik komt, behoort sinds eind vorig jaar tot de standaarduitrusting van de TT. De verkoopprijs is sindsdien met hetzelfde bedrag verhoogd.

Het is al de tweede keer dat de TT terugkan naar de garage. Na een aantal ernstige crashes, besloot Audi in oktober tot modificaties aan het onderstel en de plaatsing van een achterspoiler. De gezamenlijke kosten van de drie aangeboden veiligheidsvoorzieningen becijferde Audi deze week op 150 miljoen mark, bijna 170 miljoen gulden.

Volgens Audi doen de problemen zich alleen voor in Duitsland, waar op de snelweg geen snelheidslimiet geldt. De autofabrikant registreerde 55 ernstige ongelukken met een TT, waarvan vijf met dodelijke afloop. De chauffeurs van de fatale crashes reden allen meer dan 175 kilometer per uur.

,,Het probleem van de TT is dat veel eigenaren voor het eerst in een sportwagen rijden'', zei auto-analist Christian Breitsprecher van de Deutsche Bank gisteren in een vraaggesprek met Associated Press. ,,Mensen die een kleinere auto gewend zijn, hebben plotseling het stuur van een racewagen in handen. Misschien kunnen ze daar niet echt mee overweg.''

Pon's Automobielhandel in Leusden, de importeur van Audi, weet nog niet wanneer de 1.200 Nederlandse eigenaren van een TT hun auto van ESP kunnen laten voorzien.