Nieuwe strijder in `taxi-oorlog'

`Eurotax' staat klaar om met oude auto's en lage prijzen de Amsterdamse taximarkt op te gaan. Maar concurrentie daar betekent `oorlog'.

Aannemer/horecaman/taxichauffeur Rob Ooms heeft alle ontwikkelingsstadia van het Amsterdamse taxiwezen doorlopen. En tot dusver steeds een graantje meegepikt.

Hij verontschuldigt zich voor zijn stoffige kloffie, hij komt net van de bouw. Met luide stem en happend in een tosti licht hij zijn plannen toe om zijn compagnon Mehmet Sandal met `Eurotax' de Amsterdamse markt te veroveren. De markt waar de Amsterdamse taxicentrales TCA en TaxiDirekt nu zo'n harde strijd om voeren dat de ME er aan te pas moet komen.

In 1981 kreeg Ooms als chauffeur bij monopolist TCA voor 25.000 gulden een taxivergunning. Omdat vergunningen schaars waren, bleek dat een kostbaar bezit. Ooms deed hem in 1989 van de hand en kon van de opbrengst een koffiehuis kopen. Toen vooruitlopend op de landelijke deregulering in 1998 de eerste concurrent, TaxiDirekt, op de markt kwam, meldde Ooms zich meteen.

Bij TaxiDirekt, dat al vooruitliep op de deregulering, kostte een vergunning haast niets. Ooms kreeg dus vrijwel gratis een vergunning, maar het werk bracht hem niet de inkomsten die hij had gehoopt. Hij vertrok met vergunning en al om - nu de deregulering officieel een feit is - voor zichzelf te beginnen. De chauffeurs voor zijn taxicentrale wil hij ,,ronselen' bij TCA en TaxiDirekt, zegt hij. ,,Ik ben de kartelvorming helemaal zat.' Volgende week begint hij zijn reclamecampagne. Maar voordat hij de weg op gaat, moet het getreiter op straat van de taxichauffeurs voorbij zijn, zegt hij. ,,Als ze slaan, sla je terug. Je wordt in dat geweld toch meegesleurd.'

VVD-raadslid Hooijmaijers heeft Ooms aangeraden bij de politie om bescherming te vragen zodat hij kan beginnen met rijden. ,,Ze moeten met een politieauto achter hem aanrijden, zodat het tuig – dit zijn namelijk geen normale taxichauffeurs – weet dat de politie ze aanpakt.'

De taxi-kwestie in Amsterdam is er een van openbare orde geworden. De chauffeurs van de TCA hebben de afgelopen dagen met alle geweld geprobeerd om de auto's van concurrent TaxiDirekt van de taxistandplaatsen te weren. De nieuwe Taxiwet die op 1 januari is ingegaan en concurrentie mogelijk maakt, heeft geleid tot intimidatie en geweld. Auto's van nieuwkomer TaxiDirekt worden klemgereden of vernield, chauffeurs mishandeld en bedreigd.

De TCA rijdt met 1.300 auto's in Amsterdam, TaxiDirekt heeft inmiddels tachtig auto's op de weg en begint volgende week met het inschrijven van nieuwe chauffeurs.

Chauffeurs van TCA wordt het zwart voor de ogen als ze denken aan het onrecht dat hen is aangedaan. Ze hebben in het zwarte circuit vaak tonnen moeten betalen voor hun vergunningen. Een soort `sleutelgeld' om een taxibedrijf te beginnen. ,,Noem het maar het betalen voor goodwill', zegt H. Janmaat van TCA. De directie van TCA, die tot dusver het alleenrecht had op de aanvraag van vergunningen bij de gemeente, had dat graag zo gehouden. Door de gemeente Amsterdam is nooit uitgezocht of directieleden zelf profiteerden van de hoge bedragen die taxichauffeurs voor het gebruik van een vergunning bereid waren neer te tellen.

Maar door de deregulering in de nieuwe Taxiwet zijn de vergunningen tegenwoordig weinig waard, iedereen kan er een aanvragen. En dan moeten TCA'ers nu zeker auto's van TaxiDirekt voor laten op de standplaats? Als hun verzet ook maar even verslapt, zo vrezen ze, zullen taxiondernemers uit de regio massaal naar Amsterdam komen. Directeur Grijpink ziet eigenlijk maar één oplossing: de wet terugdraaien. Anders gaan er nog vreemde dingen gebeuren. ,,Ik zeg u eerlijk: ik ben ongerust.' Begrijp hem niet verkeerd. Grijpink keurt geweld af, maar de emoties zijn nu eenmaal hoogopgelopen. ,,We hebben het hier over het verlies van broodwinning.' Eerder zei Grijpink dat het geweld tegen TaxiDirekt ,,niet persoonlijk bedoeld' was.

Nadat burgemeester Patijn vorige week dreigende woorden sprak, plaatsvervangend korpschef Van Riessen scherpe controles aankondigde en hoofdofficier Vrakking criminele taxichauffeurs snelrecht in het vooruitzicht stelde, heeft de ME nog drie keer ingegrepen.

De Amsterdamse gemeenteraadsfractie van Mokum Mobiel'99 deelde afgelopen week pamfletten uit met de oproep: `Partners van taxichauffeurs, praat op uw mannen in'. De wethouder Verkeer, Kohler (GroenLinks) – zelf tegen de deregulering – zegt niks meer te kunnen doen. De minister die de deregulering zo graag wilde, moet het maar oplossen, vindt hij.

,,Wat kan de minister doen?', reageert een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat. ,,In Amsterdam heeft nooit iemand ingegrepen in het zwarte circuit rondom de vergunningen. Netelenbos heeft 300 miljoen uitgetrokken voor fiscale maatregelen voor de gedupeerde chauffeurs, dat is al heel wat.' Een groot bedrag voor een relatief kleine bedrijfstak, noemde de minister de tegemoetkoming afgelopen zaterdag in een ingezonden brief in Het Parool. ,,We willen het de ondernemers dus absoluut niet moeilijk maken.'

Rob Ooms verwacht dat de nieuwe situatie hem alleen maar winst zal opleveren. Naar eigen zeggen heeft hij het alleenrecht om Eurotax in Nederland te exploiteren. Het is een concept dat is verspreid over twaalf Europese landen met 1,8 miljoen aangesloten chauffeurs. In alle landen gelden dezelfde afspraken: geen instaptarief en een kilometerprijs van drie gulden per uur.

Om de prijs laag te houden, zullen de chauffeurs niet in spiksplinternieuwe Mercedessen rijden, maar in oudere auto's waarvan de nieuwwaarde niet hoger is dan 110.000 gulden. ,,Een Volkswagen uit 1984 kan nog uitstekend rijden', zegt Ooms. Een standplaats heeft hij voor zijn `in-en-uit'-systeem niet nodig, de taxi's rijden gewoon overal rond. Ze pikken de klanten op die de taxi tot dusver te duur vonden. Dat zal minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) plezier doen. ,,De helft van alle Nederlanders heeft nog nooit in een taxi gezeten", zei ze onlangs. Voor het opzetten van een centrale praat Ooms met sponsors die hun naam op de deuren van de taxi's mogen plakken.

,,We zijn nog niet overtuigd van de ondernemerskwaliteiten van meneer Ooms', reageert Frits Schoon van TaxiDirekt. ,,Wij weten hoe moeilijk het is een centrale op te zetten. Laat hem dat eerst maar eens waar maken.' ,,Weinig levensvatbaar', oordeelt de directie van TCA die tweeëneenhalf jaar geleden nog hetzelfde zei over TaxiDirekt.

Taxiconflict

In het artikel Nieuwe strijder in `taxi-oorlog' (in de krant van woensdag 19 januari, pagina 3) staat dat de firma Eurotax binnenkort met oude auto's de Amsterdamse taximarkt opgaat. Dat is onjuist. Bovendien is het vermelde tarief van TaxiDirekt in het bij het artikel geplaatste schema fout. Deze firma hanteert 5,80 gulden als instaptarief en 2,35 als kilometerprijs. Ten slotte heeft de informatie over reclame in het schema betrekking op reclame binnenin de taxi.