Grote vertragingen door blokkades

De blokkade van Franse vrachtwagenwerkgevers leidt ook bij de Spaans-Franse grens tot grote problemen. Een belangrijk deel van het inkomend en uitgaand vrachtverkeer in Spanje ligt stil of loopt ernstige vertragingen op.

Met name de grensovergang Jonquera op de doorgaande route naar Barcelona en de westelijke grensovergang bij Irún is inmiddels verstopt met honderden vrachtwagens. De Spaanse exporteurs van groente en fruit zijn bang dat de voortgang van de blokkades een miljoenenschade zullen opleveren. Ook in Nederland neemt de ongerustheid toe. Voor vervoersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO is het moeilijk in te schatten hoeveel schade de Nederlandse transportsector door de wegblokkades in Frankrijk op dit moment heeft geleden. Woordvoerder C. Erasmus van de EVO schat het bedrag op enkele miljoenen guldens, maar benadrukt dat dit cijfer met miljoenen guldens kan oplopen voor iedere dag die de staking langer duurt. De schade wordt vaak veroorzaakt door vervoerders die producten vervoeren die aan bederf onderhevig zijn.

Een probleem bij de inventarisatie van de opgelopen schade is dat `het gezicht van de acties' ieder moment verandert. ,,De grootste problemen doen zich vandaag weer voor bij Lille en aan de Duitse en Spaanse grens met Frankrijk. Die toegangswegen zitten bijna helemaal dicht. Het is als een olievlek'', zegt woordvoerster Daniëlle Klinkert van TLN. ,,Soms breidt die zich uit en soms trekt die zich wat terug. Ook in sommige steden worden nu al barricades voor het vrachtverkeer opgeworpen. Maar die kunnen morgen weer opgeruimd zijn.''

Dat de Franse politie niet strenger tegen de acties optreedt heeft volgens haar ook een verklaring. ,,Aangezien het een actie van de Franse werkgevers in het wegvervoer betreft zijn de acties lang niet zo goed georganiseerd als wanneer de bonden daarbij zouden zijn betrokken. Op enkele uitzonderingen na weet je als truckchauffeur daardoor nooit waar je precies in de fuik rijdt. Dat maakt het voor de politie moeilijk om in te grijpen.'' De Franse werkgevers protesteren met hun acties tegen hogere accijnsen op diesel en tegen de verplichte rust- en rijtijden die de Franse overheid met betrekking tot hun chauffeurs wil opleggen en moet uitmonden in een 35-urige werkweek voor truckchauffeurs.