Voetbalshirt?

Engelse voetbalsupporters dragen vanwege de hoge prijzen steeds minder het shirt van hun favoriete club. Is het dragen van een voetbalshirt ook gebruikelijk in Nederland?

Ger Schlooz, eigenaar sportzaak: ,,Alleen de shirts van de Nederlandse topclubs worden veelvuldig gedragen door voetbalsupporters. Ook de shirts van Manchester United, Barcelona en Arsenal zijn nauwelijks aan te slepen voor sportzaken als de mijne. In Nederland zijn we te nuchter om massaal clubshirts te dragen. Op jaarbasis verkoop ik tweehonderd shirts van de Nederlandse topclubs. Daar verdienen die verenigingen 15 procent per shirt aan, dat is niet gering. Een shirt kost ruim honderd gulden. De verkoop van shirts is voor clubs in financieel en publicitair opzicht enorm belangrijk.''

Maurits Kuil, liefhebber van Engels voetbal en ex-voorzitter van de Nederlandse fanclub van Aston Villa: ,,Ik heb zelf zeven shirts van Aston Villa, en die kosten minimaal 150 gulden per stuk. Ik verbaas me er niet over dat de Engelse voetbalsupporters veel minder shirts van hun club kopen dan in de afgelopen jaren. Zo'n tenue kost tweehonderd gulden, en dan zijn er clubs als Manchester United die om het half jaar een nieuw shirt op de markt brengen! Die dingen hebben een inkoopprijs van nauwelijks vijftig gulden, er wordt enorm veel geld aan verdiend. In Engeland moeten gezinnen zich het brood uit de mond sparen om naar het voetbal te kunnen. De Nederlander komt voor het voetbal naar het stadion en minder voor de show. Ik ben zelf Groningen-supporter, maar ik ken maar weinig jongens die in een Groningen-shirt rondlopen.''

Kevin Symons, werkzaam op marketingafdeling van Manchester United: ,,Onze club wordt natuurlijk niet armer van het verkopen van voetbalshirts. Of de prijzen van die tenues niet veel te hoog liggen? Blijkbaar niet, want de shirts van United zijn nog steeds immens populair. Of we er miljoenen mee verdienen? Dat zou best kunnen. Het shirt van United heeft nu eenmaal een klassieke uitstraling die veel mensen aanspreekt. Eens in de zoveel tijd veranderen we van shirt om de consument van dienst te zijn.''

Gerbert Kraaijkamp, socioloog: ,,Sport is veel dieper in de Engelse samenleving verankerd dan in de Nederlandse. Engelse supporters identificeren zich ook meer met hun club dan Nederlanders. Een seizoenkaart voor Newcastle United en een shirt van die club is voor de fans haast belangrijker dan eten. Nederlanders zijn er te nuchter voor om iedere dag het shirt van hun club te dragen. In Engeland verkoopt elke club massa's shirts, voetbal is daar één grote pretfabriek.''

Tom Wagemans, voorzitter van de Voetbal Artikel Verzamelclub: ,,We bezoeken met onze club minder vaak Engelse wedstrijden dan voorheen, want een weekendje Premier League is wel érg duur geworden. Voetbal in Engeland is commercie, handel, prijsopdrijving. Dat geldt natuurlijk ook voor de shirts. Voor honderdvijftig gulden heb je niets bijzonders. Er worden dan ook steeds minder Engelse shirts geruild op onze beurzen. Ik heb met eigen ogen gezien dat sommige Engelse supporters echt het geld bij elkaar moesten schrapen om het shirtje van hun club te kunnen kopen! Bij ons gaat de passie niet zo ver.''

Anne-Jaap Sneijders, merchandise-manager van PSV: ,,In Nederland zie ik een stijgende lijn in het dragen van voetbalshirts. Steeds meer supporters in ons land zullen het shirt van hun favoriete club gaan dragen. Dat is ook erg afhankelijk van succes: toen Ajax zo goed speelde kochten veel Nederlanders een Ajax-shirt. In Engeland wordt voetbal op een andere manier beleefd, de merchandising is daar ook een belangrijke bron van inkomsten. Ofschoon PSV per jaar duizenden clubshirts verkoopt, zijn de inkomsten uit tv-rechten en de kaartverkoop hoger dan de verkoop van shirts. Welke topclub in Nederland momenteel de meeste shirts verkoopt? Ajax, gevolgd door Feyenoord en dan PSV.''