Nieuwe website Wal-Mart

Het Amerikaanse Wal-Mart, de grootste winkelketen ter wereld, heeft deze week een vernieuwde en sterk uitgebreide website gelanceerd. De Internetwinkel heeft een aanbod van 600.000 verschillende artikelen, van kleding en elektronica tot speelgoed en boeken, en daarnaast een reisbureau en een autoverhuurder.

De website is de lang verwachte aanval van Wal-Mart op de vele specialistische Internetwinkels die actief zijn zonder eigen, echte winkels. Analisten verwachten dat de traditionele winkelketens zoals Wal-Mart weliswaar wat laat zijn met hun activiteiten op Internet, maar uiteindelijk wel de meeste omzet zullen maken. Wal-Mart was bijvoorbeeld in de weken voor Kerstmis een van de grote stijgers op een lijst met best bezochte Internet-winkels van het onderzoeksbureau MediaMatrix. Het aantal bezoekers aan de (oude) Wal-Mart website was in november 83 procent hoger dan in oktober. Ook andere winkelketens als Gap (kleding) en J.C. Penney (warenhuizen) en Barnes and Noble (boekwinkel) scoorden goed op die lijst.

Wal-Mart, dat via de Internet-winkels voorlopig alleen levert aan klanten in de Verenigde Staten, is volgens eigen zeggen de afgelopen jaren voorzichtig geweest met zijn Internet-activiteiten omdat zijn voornaamste klanten, de gemiddelde Amerikaan, nog nauwelijks actief waren op het Internet. Dat zal volgens Wal-Mart de komende maanden snel veranderen door een alliantie met de Internet-aanbieder America Online. ,,We gaan een hoop nieuwe mensen toegang tot het net geven'', zei een woordvoerdster.