Nieuwe zakken

De firmanten willen niet inhalig lijken, maar voor een topjaar in het bedrijfsleven was de oogst wel wat mager. Drie agenda's (twee van ABN Amro, een van Fortis), een kalender van BNG en een hands free belapparaatje van Van der Moolen. Plus talrijke wenskaarten. Niet dat wij iets aan dure cadeautjes hebben: volgens de interne regels moeten de kistjes (met de inhoud) toch terug naar de afzender, maar je wilt ook wel weten wat je bent misgelopen.

Zelf had de firma nog eens groots en meeslepend willen uitpakken, maar helaas. Zelfs geen kaarten. PCM Uitgevers, de eigenaar van deze krant, kampt met wat onvoorziene tegenvallers die tot bezuinigingen hebben geleid. En de kranten worden weer duurder. Het is niet de eerste keer dat een financieel lek PCM verrast. Twee jaar geleden moest het concern een van zijn pensioenfondsen bijspringen, doordat jarenlang te lage premies waren geheven.

De niet verstuurde kerstkaarten waren nu een welkome bijdrage aan de bezuinigingen, maar gezien de omvang van de tegenvallers hoeft u de komende jaarwisselingen ook nergens meer op te rekenen. Tegen 4050 moet het wel weer kunnen, zo leren onze eigen becijferingen. De verkapte winstwaarschuwing is natuurlijk een mooie opmaat voor een beursnotering van PCM, maar nog niet genoeg. Media en een snufje Internet staan in de Nieuwe Economie garant voor miljardenopbrengsten. Maar dan moet er wel verlies worden gemaakt, want anders vertrouwen beleggers 't niet. Nieuwe wijn in nieuwe zakken. Er zit weinig anders op: PCM moet niet bezuinigen, maar nog veel meer uitgeven.