Plak er het `M'-woord voor en het verkoopt

De millenniumwisseling wordt een feest. Tal van winkeliers proberen een graantje mee te pikken.

Alle warenhuizen hebben er deze maand ruimte voor vrijgemaakt. Millenniumproducten. Glazen, maskers, slingers of kleding, met of zonder prominente vermelding `millennium' of `2000'. Onder verwijzing naar de komst van een bijzondere eeuwwisseling proberen winkeliers het publiek na de sinterklaas- en kerstviering nog een weekje in de koopstemming te houden.

Bij de Bijenkorf staat alles in het teken van de millenniumwisseling. De Party Millennium Shop, een tijdelijke speciaal ingerichte winkel in het warenhuis, staat bol van de eindejaarsaanbiedingen. Naast de champagnebar waar de bezoeker alvast een voorproefje kan nemen op de nieuwjaarstoost kan hij zich vergapen aan nieuwjaarsartikelen als galakleding, maskers, servetten en champagneglazen. En de shop is een succes, zo stelt het warenhuis. Rond de rekken met kleding is het op een doordeweekse middag opvallend druk. ,,Met name onze feestmaskers zijn erg gewild'', zegt een woordvoerder van de Bijenkorf.

Echte millenniumartikelen zijn schaars. Een overhemd met op de mouw de print `2000' is één van de spaarzame artikelen waarmee de Bijenkorf expliciet een link legt met de nieuwe eeuw. De meeste artikelen zijn van het soort dat ieder jaar rond deze tijd in de winkels ligt, zoals champagne en galakleding.

,,Allemaal onzin, verspilling van geld'', vindt een bezoekster van de Millenniumwinkel in de Bijenkorf. ,,Kijken maar niet kopen, dat is mijn motto'', zegt ze, waarna ze met ferme tred naar de uitgang loopt.

Toch is er veel vraag naar de millenniumproducten, zegt beleidsmedewerkster Saskia van der Ham van Raad Nederlandse Detailhandel. ,,Dit is eenmalig en mensen willen een aandenken hebben aan de eeuwwisseling.'' Van der Ham denkt dat ook de welvaart een rol speelt. ,,Als het ons economisch minder zou gaan, zouden de spullen niet verkocht worden'', zegt ze. ,,Je ziet dat het millennium wel speciaal is, maar niet zo speciaal om er veel geld aan uit te geven. Het zijn toch vooral kleine producten die veel verkocht worden.''

Bij de Hema en V&D, evenals de Bijenkorf onderdeel van het VendexKBB-concern, is gekozen voor een lichter accent op de eeuwwisseling. ,,We hebben diverse party goods met daarop een millenniummascotte gedrukt'', zegt een woordvoerder van de Hema. ,,We hadden niet extreem veel millenniumspullen ingekocht, maar de verkoop valt toch iets tegen. Alleen het masker in de vorm van het cijfer `2000' verkoopt goed.''

Een woordvoerster van V&D meldt eveneens een wat tegenvallende vraag naar millenniumproducten. Op elke afdeling liggen twee of drie artikelen die `iets' met de eeuwwisseling te maken hebben. Maar het millenniumdekbedovertrek en topjes met daarop een `M' blijven langer dan verwacht in de schappen liggen.

Over gebrek aan afzet heeft bierbrouwer Heineken niet te klagen. Het bedrijf heeft het fin de siècle gretig aangegrepen om producten aan de man te brengen. Blikjes, eindejaarsbier, een cd – plak er het `M'-woord voor en het verkoopt. In razend tempo verkocht de fabrikant de Millennium Magnum, een fles met drie liter bier, ondanks de prijs van 19,95 gulden. ,,Maar dan heb je ook een collectorsitem'', zegt een voorlichtster.

Lingerieketen Hunkemöller heeft voor het einde van het jaar een feestcollectie met veel glitter en glans bedacht. In de winkels liggen slipjes met 2000-print, een beha van velours maakt deel uit van het `millenniumsetje'.

Ook op de boekenmarkt wordt aan de vooravond van de jaarwisseling aandacht geschonken aan het millennium. Zo biedt Bruna het boek `Nostradamus en het nieuwe millennium' en `Guiness world records 2000', waarin wordt teruggeblikt op records van de afgelopen duizend jaar.