Internetwinkels VS verkopen 300 procent meer

De verkopen via Internet in de Verenigde Staten zijn tijdens en rond de Kerstvakantie gestegen met driehonderd procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat is een van de conclusies van een onderzoek van het onderzoeksbureau The Boston Consulting Group.

Boston Consulting deed het onderzoek onder de leden van de Amerikaanse handelsorganisatie Shop.org die bijna 300 Internetwinkels verenigt en is gevestigd in Silver Spring, Maryland.

,,De Internetgebebruikers zijn in het afgelopen jaar wakker geworden'' zei vice-president David Pecaut van Boston Consulting gisteren. ,,Dit was het jaar van de bevestiging dat de detailhandel op Internet definitief gevestigd is.'' De meting onder 30 Internetaanbieders in de branche liet zien dat de verkoop tussen 20 november en 19 december met 300 procent is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal orders dat via Internet geplaatst werd, groeide met 270 procent gedurende dezelfde periode, zo bleek ook uit het onderzoek. Een absoluut totaalbedrag is niet bekendgemaakt. ,,Dit was voor veel mensen absoluut een online-kerst'', zei Pecaut.

Ondanks het succes van dit jaar, bedragen de verkopen op Internet nog steeds slechts een klein deel van de totale verkoop in de detailhandel. Vorig jaar bedroeg de online verkoop een half procent van de totale verkoop. Voor dit jaar wordt dit geschat op 1,2 procent.

De onderzoekers hebben de betrokken detailhandelaren toegezegd hun namen geheim te houden. Maar, zo zeggen de onderzoekers. De resultaten zijn volgens de onderzoekers representatief voor de hele online-branche, van cosmetica tot elektronica. In het onderzoek is niet opgenomen welke Internetproducten populair zijn en welke artikelen minder verkocht worden.

Een aantal verkopers ondervond in de afgelopen maand problemen door de grote vraag naar producten op het Internet. Zo moet speelgoedverkoper ToysRus klanten teleurstellen. Het bedrijf heeft bekendgemaakt dat vijf procent van de geplaatste bestellingen niet op tijd kon worden afgeleverd.

Ook concurrenten zoals eToys en KBKids hadden tijdens de Kerst problemen met de bezorging. Over het algemeen hebben volgens de Boston Consulting Group investeringen in distributiesystemen, de vereenvoudiging van websites en het aanhouden van grotere voorraden echter gezorgd voor een verbeterde dienstverlening. (AP)